Spilfirma sender millionprojekter ud af Danmark

Det danske spilforlag The Game Factory har forgæves ledt efter danske it-selskaber til at udvikle spil til Playstation 2 baseret på kendte børnefigurer. Store millionprojekter er i stedet røget til udlandet.

Flere store millionopgaver med at udvikle spil til spilkonsollen Playstation 2 er røget til udlandet, fordi det relativt nye danske spilforlag The Game Factory ikke har været i stand til at finde firmaer i Danmark, som kan løfte opgaven.

The Game Factory blev skabt sidste år som et nyt datterselskab til K.E. Mathiasen, der er blandt Nordens største spildistributører.

Brabrand-selskabet er ikke længere tilfreds med blot at distribuere spil. Selskabet vil også selv udvikle dem og har derfor indgået en række aftaler med internationalt kendte børnemærker om brug af deres figurer og navne.

Opgave sendt til England

Senest har man indgået en aftale med Cartoon Networks om at udvikle et bilspil til Playstation 2 og Nintendo DS.

Opgaven er røget ud af Danmark til England, hvor udviklingen beskæftiger omkring 40 mand.

- Vi har ikke kunnet finde en udvikler i Danmark, vi har tillid til. Et sådan spil har et budget på 15-20 millioner kroner og så skal man vide, at dem, der sætter det i gang, også leverer til tiden, siger Henrik Mathiasen, direktør for The Game Factory.

Det danske spilforlag har store ambitioner og regner allerede i år med et salg på 60 millioner kroner i Europa og omkring 15 millioner kroner i USA. Overskuddet lander på mellem fem og otte millioner kroner.

Allerede nu er 200 mennesker over hele verden i gang med at udvikle spil for The Game Factory, og Henrik Mathiasen synes, det er synd, at de ikke sidder i Danmark.

- Rent indholdsmæssigt og teknisk sidder kompetencerne her, de er bare ikke organiseret. Det er specielt styringen vi efterlyser hos de danske firmaer, det er så vigtigt i sådan et forløb, fortæller han.

Timing er vigtig

The Game Factory er meget afhængig af, at spil er klar til tiden, fordi de kun sælger godt, hvis børnefigurerne i serien stadig er målgruppens bevidsthed.

Selskabet samarbejder med de to danske spilfirmaer Sirius Games - det tidligere Media Mobsters - og Studio 1-2, men det er om mindre ressourcekrævende spil til pc og Game Boy Advance.

Danmark fik sidste år en ny, koordineret spiluddannelse som en overbygning til flere uddannelsessteder i hele landet. Her erkender akademileder Gunnar Wille, at den danske spilbranche ikke er helt oppe i gear.

- Vi er opmærksomme på, at det er et område, der har brug for kvalificerede folk, både til det rent praktiske og til den økonomiske side af sagen, siger han.

Han mener, at de tre førende spilfirmaer i Danmark - IO Interactive, Deadline Games og ITE - har de nødvendige kompetencer, fordi de alle har folk med en baggrund i medieproduktion.

Problemet er underskoven af mindre firmaer, hvor forlag som The Game Factory i så fald skal finde selskaber til at stå i spidsen for større projekter som udviklingen af Playstation 2-spil.

Styr på produktion og økonomi

Gunnar Wille mener, at det er et spørgsmål om tid, fordi den nye spiluddannelse sætter fokus på projektledelse og på at samle folk i produktionsgrupper.

- Første skridt er at ildsjælene kommer og siger, at her er noget, vi brænder for at lave. Næste skridt er at få orden på det og få produktions- og økonomifolk ind. Det er det, vi er på vej med nu, fortæller Gunnar Wille.

Han finder det meget ærgerligt, at et dansk firma er nødt til at sende udviklingsopgaver ud af landet.

- Det er enormt svært og dyrt at komme til at udvikle på Playstation 2, så det er også derfor, at det svært for firmaerne at komme til det, siger han.

The Game Factory har i dag 15 ansatte i Danmark, England og USA og forventer allerede næste år at sælge spil for 350 millioner kroner.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S