DR på vej med prisportal for netmusik

En portal, hvor man kan sammenligne priserne på dansk netmusik, overvejes nu af DR. Den skal gøre det muligt for DR at sende netradio-lyttere videre til andre musikudbydere end TDC.

En ny funktion i DR's netradio fører nu til, at den statsejede medieorganisation overvejer at udvikle en prisportal, der sammenligner priserne på netmusik hos forskellige udbydere.

Planerne kommer, efter DR på sin netradio for nylig begyndte at give direkte links til TDC Musik, hvor lytterne kan købe det stykke musik, de netop lytter til.

Det har affødt kritik fra både konkurrenter og lyttere, og DR er da også klar til at invitere andre selskaber end TDC ind i varmen.

Vil støtte lytterne

- Vi har fra starten være fokuset på, at TDC ikke har eksklusivret. Vores interesse er ikke at støtte en bestemt pladeudbyder, men at støtte lytterne på deres vej efter musik, siger radiodirektør Leif Lønsmann.

Det kræver dog, at teknikken også spiller, hvis lytterne skal ledes videre til andre selskaber end TDC.

I dag sendes lytterne ikke blot til forsiden på TDC Musiks hjemmeside, men direkte til den aktuelle sang, så de med så få klik som muligt kan købe den.

Hvis flere udbydere af netmusik - som Dansk Supermarked og Den Blå Avis - skal med i samarbejdet, kræver det en form for portal, så brugerne kan vælge en udbyder eller automatisk blive sendt videre til den billigste.

- Det gælder om at stille noget til rådighed, så brugerne med færrest mulige klik kan blive stillet om til den bedste, letteste og billigste indkøbsmulighed, fortæller Leif Lønsmann.

Kontakt med flere udbydere

Ifølge ham har DR lige nu kontakt med 10 til 12 andre danske musikudbydere, der gerne ligesom TDC vil have adgang til DR's netradio og de mere end 400.000 månedlige lyttere.

Leif Lønsmann kan ikke sætte dato på, hvornår en eventuel prisportal vil være klar, men det har høj prioritet hos DR.

- Vi har set, at vi har fat i noget, som er godt for musikken, branchen, brugerne og DR. Så jeg tror, at der vil blive sat rigtigt mange gode kræfter ind på at få en tjeneste, så det bliver et åbent marked, der ligger bag, siger han.

Købs-funktionen findes i dag på syv af DR's i alt 35 radiokanaler på nettet. På de fleste af kanalerne spilles nemlig hovedsagelig musik, som ikke kan købes og hentes fra nettet.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S