IBM går på jagt efter de unge piger

Sammen med EDB Gruppen og Teknologisk Institut opruster kvinder fra IBM nu indsatsen for at skaffe flere kvinder i it-verden. Nu er målgruppen for programmet "Teknologi og piger" udvidet fra folkeskolen til gymnasieniveau.

I dag torsdag er der flere piger i de store hvide bygninger i IBM's danske hovedkvarter i Lyngby end normalt.

De kommer fra den københavnske handelsskole Niels Brock og er kun på besøg en enkelt dag. Men håbet er, at de vender tilbage engang.

Besøget er nemlig en del af firmaets indsats for at få unge piger til at interessere sig mere for it og teknologi – inden de vælger uddannelse.

Nu bliver der skruet op for blusset og sigtekornet indstillet bredere, så programmet "Teknologi og piger" også omfatter gymnasieelever.

Fortsætter med besøg

– Vi har været ude på ét gymnasium og én handelsskole nu, og det har vi haft rigtig gode erfaringer med. Så det vil vi fortsætte med fremover, siger Annette Stausholm Nielsen, afdelingsleder hos IBM og initiativtager til "Teknologi og piger".

I de tre år, programmet har kørt, har det været henvendt til piger i folkeskolens ældste klasser. 1550 piger har indtil videre været igennem det fulde program, der omfatter en workshop på skolen, besøg på virksomheden bagefter og en mentorordning per e-mail.

Til workshoppen på skolen stiller it-firmaerne op til 20 kvindelige medarbejdere, afhængigt af antallet af elever, der deltager, og såvidt muligt er der også kvindelige it-studerende med.

Ved at gå et alderstrin op får Annette Stausholm Nielsen og hendes kvindelige kolleger kontakt med pigerne på et tidspunkt, hvor de er blevet mere bevidste om, hvad fremtiden skal byde på.

I første halvdel af 1.g, som er målgruppen, står pigerne over for endeligt at skulle vælge retning for deres studentereksamen.

Kobles med job-planer

– Vi kan se, at de i højere grad kobler indholdet af workshoppen med at de skal have et arbejde bagefter. Pigerne i gymnasiealderen stiller mere fokuserede spørgsmål end folkeskolepigerne, hvor det mere handler om, at vi giver dem en sjov oplevelse og viser, at der er kvinder i it-jobs, siger Annette Stausholm Nielsen.

I 1985 var andelen af kvinder 38 procent på datamatiker-uddannelserne og 27 procent blandt de datalogi-studerende.

Siden er det gået ned ad bakke. I år var der for eksempel kun fem procent hunkøn blandt de nye datalogistuderende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere