Lederportræt: Kasper Schmidt, Københavns Kommune

Siden han som nyuddannet i 2003 blev ansat i Københavns Kommune har han arbejdet nonstop på ét projekt - at få de kaosramte lønudbetalinger til de 50.000 medarbejdere i kommunen til at fungere under først Accenture og nu KMD. Mød vicekontorchef Kasper Schmidt, Københavns Kommune.

Kaoset under it-huset Accentures varetagelse af lønkørslerne i Københavns Kommune har i måneder skabt frustrationer blandt medarbejderne og har taget særligt hårdt på én; Vicekontorchef Kasper Schmidt.

Siden han i 2003 blev ansat som fuldmægtig i Københavns Kommune har han kun arbejdet på et projekt - at få lønudbetalingerne til de knapt 50.000 ansatte i kommunen til at forløbe uden problemer.

- For cirka et år siden bestod min arbejdsdag af 95 procent brandslukning. Der var aldrig et øjebliks ro og stabilitet. Det kan være meget sjovt i en kort periode, men når det bliver ved over længere tid er det meget opslidende, siger Kasper Schmidt.

Ro og stabilitet

Kasper Schmidt fortæller blandt andet om perioder med ekstremt stress, søvnløshed og en trang til at smide det hele.

- Men jeg er nok typen, der arbejder mig ud af den slags. Jeg sætter mig ned og kigger på fakta, og så bliver jeg bare ved, siger Kasper Schmidt.

Computerworld møder ham, efter han netop har overstået overdragelsen af lønkørslerne i Københavns Kommune fra Accenture til KMD.

Forberedelsen har stået på i seks måneder, efter politikerne i Københavns Kommune i maj opsagde aftalen med Accenture efter måneder med lønkaos.

- Opgaven har været og er stadig at sikre ro og stabilitet, og den har haft hele mit fokus og bliver ved med at have det, til vi ser, at det kører tilfredsstillende, siger Kasper Schmidt.

Drømmejobbet ventede

Den 30-årige vicekontorchef blev for to år siden ansat i Københavns Kommune på et tidspunkt, hvor det allerede var besluttet at outsource driften af lønsystemet til Accenture.

Som nyuddannet cand.scient.soc. i virksomhedsstudier og psykologi fra Roskilde Universitetscenter landede han i et drømmejob centreret om it-anvendelse inden for human resource (HR).

Området havde Kasper Schmidt fået interesse for under studietiden, hvor han arbejdede i HR-afdelingen hos det daværende Navision og endvidere hjalp Ementor med at udvikle en HR-portal.

Med beslutningen om at overdrage opgaven fra Accenture til KMD blev der oprettet et særligt sekretariat i Københavns Kommunes økonomiforvaltning.

Kasper Schmidt blev sat i spidsen, efter han blandt andet på grund af en projektleders barselsorlov havde passet butikken i mange af de kaotiske måneder.

En svær beslutning

Kasper Schmidt ønsker ikke at løfte sløret for, hvordan han selv forholdt sig til beslutningen om at droppe Accenture til fordel for KMD.

- Men den type beslutninger er selvfølgelig altid vanskelige. Man har brugt mange ressourcer på at få det hele til at fungere, og så skal man starte forfra med et nyt projekt, der også kræver mange ressourcer, siger han.

Lønkaoset i Købehavns Kommune eksploderede i sommeren og efteråret 2004, hvor Accenture efter at have kørt lønanvisningerne på KMD's system skiftede til en ny Oracle-løsning.

- Vi arbejdede hele efteråret på at få kontrol med situationen, men først efter jul var der ved at være ro på. Jo længere tid der gik, jo mindre var tålmodigheden, og vi var under pres fra mange sider, fortæller Kasper Schmidt.

Problemer i baghovedet

Udover de mange utilfredse kommunalt ansatte, de forskellige forvaltninger, politikerne og Accenture selv havde også medierne fattet stor interesse for historien om lønkaoset.

- Problemerne kørte i baghovedet på mig, uanset hvor jeg var, eller hvad jeg lavede. Så er det vigtigt at sige til sig selv, at der altså findes større problemer i verden, selvom vores også var store for de personer, der var berørt, siger Kasper Schmidt.

Trods et stort arbejdspres valgte han derfor at prioritere venner og familie højt gennem hele perioden.

- Min kæreste beskæftiger sig heldigvis med nogle helt andre arbejdsområder. Det er rart efter en lang dag at kunne komme hjem og snakke om alt andet end problemerne med lønkørslerne, siger Kasper Schmidt.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job