Lederportræt: Kasper Schmidt, Københavns Kommune

Siden han som nyuddannet i 2003 blev ansat i Københavns Kommune har han arbejdet nonstop på ét projekt - at få de kaosramte lønudbetalinger til de 50.000 medarbejdere i kommunen til at fungere under først Accenture og nu KMD. Mød vicekontorchef Kasper Schmidt, Københavns Kommune.

Kaoset under it-huset Accentures varetagelse af lønkørslerne i Københavns Kommune har i måneder skabt frustrationer blandt medarbejderne og har taget særligt hårdt på én; Vicekontorchef Kasper Schmidt.

Siden han i 2003 blev ansat som fuldmægtig i Københavns Kommune har han kun arbejdet på et projekt - at få lønudbetalingerne til de knapt 50.000 ansatte i kommunen til at forløbe uden problemer.

- For cirka et år siden bestod min arbejdsdag af 95 procent brandslukning. Der var aldrig et øjebliks ro og stabilitet. Det kan være meget sjovt i en kort periode, men når det bliver ved over længere tid er det meget opslidende, siger Kasper Schmidt.

Ro og stabilitet
Kasper Schmidt fortæller blandt andet om perioder med ekstremt stress, søvnløshed og en trang til at smide det hele.

- Men jeg er nok typen, der arbejder mig ud af den slags. Jeg sætter mig ned og kigger på fakta, og så bliver jeg bare ved, siger Kasper Schmidt.

Computerworld møder ham, efter han netop har overstået overdragelsen af lønkørslerne i Københavns Kommune fra Accenture til KMD.

Forberedelsen har stået på i seks måneder, efter politikerne i Københavns Kommune i maj opsagde aftalen med Accenture efter måneder med lønkaos.

- Opgaven har været og er stadig at sikre ro og stabilitet, og den har haft hele mit fokus og bliver ved med at have det, til vi ser, at det kører tilfredsstillende, siger Kasper Schmidt.

Drømmejobbet ventede
Den 30-årige vicekontorchef blev for to år siden ansat i Københavns Kommune på et tidspunkt, hvor det allerede var besluttet at outsource driften af lønsystemet til Accenture.

Som nyuddannet cand.scient.soc. i virksomhedsstudier og psykologi fra Roskilde Universitetscenter landede han i et drømmejob centreret om it-anvendelse inden for human resource (HR).

Området havde Kasper Schmidt fået interesse for under studietiden, hvor han arbejdede i HR-afdelingen hos det daværende Navision og endvidere hjalp Ementor med at udvikle en HR-portal.

Med beslutningen om at overdrage opgaven fra Accenture til KMD blev der oprettet et særligt sekretariat i Københavns Kommunes økonomiforvaltning.

Kasper Schmidt blev sat i spidsen, efter han blandt andet på grund af en projektleders barselsorlov havde passet butikken i mange af de kaotiske måneder.

En svær beslutning
Kasper Schmidt ønsker ikke at løfte sløret for, hvordan han selv forholdt sig til beslutningen om at droppe Accenture til fordel for KMD.

- Men den type beslutninger er selvfølgelig altid vanskelige. Man har brugt mange ressourcer på at få det hele til at fungere, og så skal man starte forfra med et nyt projekt, der også kræver mange ressourcer, siger han.

Lønkaoset i Købehavns Kommune eksploderede i sommeren og efteråret 2004, hvor Accenture efter at have kørt lønanvisningerne på KMD's system skiftede til en ny Oracle-løsning.

- Vi arbejdede hele efteråret på at få kontrol med situationen, men først efter jul var der ved at være ro på. Jo længere tid der gik, jo mindre var tålmodigheden, og vi var under pres fra mange sider, fortæller Kasper Schmidt.

Problemer i baghovedet
Udover de mange utilfredse kommunalt ansatte, de forskellige forvaltninger, politikerne og Accenture selv havde også medierne fattet stor interesse for historien om lønkaoset.

- Problemerne kørte i baghovedet på mig, uanset hvor jeg var, eller hvad jeg lavede. Så er det vigtigt at sige til sig selv, at der altså findes større problemer i verden, selvom vores også var store for de personer, der var berørt, siger Kasper Schmidt.

Trods et stort arbejdspres valgte han derfor at prioritere venner og familie højt gennem hele perioden.

- Min kæreste beskæftiger sig heldigvis med nogle helt andre arbejdsområder. Det er rart efter en lang dag at kunne komme hjem og snakke om alt andet end problemerne med lønkørslerne, siger Kasper Schmidt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
2021 bliver et usædvanligt tv-år: Producenterne vil sætte fuld fokus på billedkvalitet og pris
I stedet for at koncentrere sig om stadigt højere opløsninger og buede skærme, lægger tv-industrien i 2021 op til at satse på det helt rigtige: Billedkvaliteten og prisen.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.