Speednames sælger domæner på phishing-frygt

Speednames anbefaler små erhvervskunder at beskytte sig mod misbrug og phishing ved at købe flere domæner. Kritisabel fremgangsmåde, mener kritikere. God rådgivning, mener Speednames' direktør.

Køb et domæne ekstra hos os, så du er sikker på, at kunderne ikke går forkert eller at svindlere ikke misbruger dit navn.

Sådan skrev Speednames til det lille investeringsfirma Nigrogroup, og anbefalede et indkøb af domænet wwwnigrogroup.com, uden punktum efter w'erne.

En smule vildledende

– Speednames prøver at sælge noget, kunden ikke har brug for. Det er en smule vildledende, siger forbrugernes medlem af Klagenævnet for Domænenavne, Jeppe Juul fra Danmarks Aktive Forbrugere.

Det er direktøren for Speednames helt uenig i.

– Jeg kan ikke forstå, hvis nogle er utilfredse med det. Phishing er rent faktisk et forholdsvist stort problem, så jeg synes, det er god rådgivning, siger Mogens Nielsen, direktør i Speednames.

Fremgangsmåden ville først være fair, hvis Speednames samtidig havde oplyst kunderne om muligheden for at få stoppet svindlere ved at kræve domænerne overdraget, mener Jeppe Juul.

Den holdning deler Kasper Heine, advokat hos Bender von Haller Dragsted.

Han peger på, at domænenavne, der så tydeligt er beregnet på at stjæle trafik fra andre websites, kan kræves overdraget fra svindlerne til ofrene, når det drejer sig om firmanavne og andre kendetegn.

Det viser en række afgørelser i Klagenævnet for Domænenavne. Desuden er det typisk de store, kendte firmaer, der rammes af svindlen, kendt som typosquatting.

Undgå phishing

Speednames-direktør Mogens Nielsen forklarer, at anbefalingen om at købe domæner, der minder om firmaets eget, typisk sendes til erhvervskunder, der driver nethandel på deres website.

Typisk tilbydes fire-fem domænenavne, der ligner det, kunden har. For at undgå phishing er det vigtigt at være et skridt foran svindlere, forklarer han.

– En meget stor del af de domæneregistreringer, vi ser, er defensive. Ellers opdager du jo først problemet, efter at phishingen har fundet sted, siger Mogens Nielsen.

Sandsynligheden for, at Nigrogroups webside bliver udsat for et phishing-angreb synes dog yderst begrænset.

Det lille firma, der ikke gør noget væsen af sig offentligt, bruger udelukkende websiden som et digitalt visitkort, og har kun en enkelt, statisk html-side liggende.

Domænet blev oprindeligt købt for fire år siden for at få e-mail-adresser med firmanavn.

Ikke relevant for kunden

– Det er ikke så relevant for den kunde, du omtaler der. Hvis jeg havde været sælger, ville jeg ikke have tilbudt det, medgiver Mogens Nielsen og forklarer, at kunden kan have været puttet i en forkert kategori i deres registrering.

Gabriel Nigro, direktør i Nigrogroup, overvejede først at følge anbefalingen fra Speednames om at købe flere domæner for en sikkerheds skyld, men så fik han hørt andre til råds.

– Jeg fandt ud af, at det ikke gav nogen mening. De prøvede bare at sælge flere domæner, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere