PBS-systemer går ned hver dag kl 13: 30

Det danske hostingfirma Dibs har i den seneste uge haft problemer med dankortbetalingerne fra PBS hver dag kl. 13:30. Mens julehandlen nærmer sig, venter man på en forklaring fra PBS.

I de seneste par uger har man i Dibs, som hoster betalingsløsninger for omkring 1.500 danske webbutikker, nærmest kunne sætte klokken efter serverproblemer hos PBS, der håndterer alle dankortbetalinger.

Ved 13:30-tiden begynder man at opleve problemer med svartiderne, og det frustrerer direktør i Dibs, Jon Wichmann.

- Det er en spidsbelastet tid lige efter frokost, hvor folk på job sætter sig tilbage ved computeren og lige skal købe et eller andet, siger Jon Wichmann.

Venter på svar

Men trods gentagne henvendelser til PBS over de seneste dage har han endnu ikke fået en forklaring på, hvordan problemerne opstår.

Selv mener han, at gentagelsen på så præcist et tidspunkt tyder på, at det ikke er selve serverbelastningen, der gør udslaget. Men han ved det ikke.

Jon Wichmann frygter, at PBS-problemerne varsler ilde for den kommende julehandel i webbutikkerne.

Sidste år var der mange problemer med nedbrud, men PBS lovede, at it-partneren IBM var sat på sagen og ville sørge for, at systemerne kørte stabilt efter jul.

Men den udvikling har Jon Wichmann ikke mærket noget til.

- Det har ikke hjulpet overhovedet. I maj sad vi sammen med Telmore til revselsesmøde i PBS og krævede nye service level agreements. Dem blev vi lovet, men vi har ikke fået dem, siger Jon Wichmann.

Hos PBS oplyser informationsafdelingen, at man er midt i at se på problemstillingen, men først forventer at kunne melde ud om sagen i morgen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse