Telebranchen: Med TDC mister vi vores fyrtårn

Efter 10 års teleliberalisering mister den danske telebranche nu sit lokomotiv og fyrtårn. Det er udmeldingen, efter TDC's bestyrelse har anbefalet aktionærerne at sælge selskabet til fem kapitalfonde.

Det er nu mere end sandsynligt, at TDC igen ryger på udenlandske hænder, efter bestyrelsen onsdag morgen bekræftede, at selskabet har modtaget et bindende bud fra fem kapitalfonde, der vil købe hele TDC for omkring 76 milliarder kroner.

Hos brancheorganisationen Telekommunikations- industrien mener direktør Ib Tolstrup, at Danmark dermed står til at miste det fyrtårn, som har stået i spidsen for samarbejdet i den danske telebranche gennem de seneste ti år.

- Hvis - med stor streg under hvis - fondene spalter TDC op og sælger fra i godbidder, kan det betyde, at vi mister det lokomotiv, vi hidtil har haft i branchen. TDC sidder på 60 procent af markedet og har jo også været i spidsen med egen indsats til at løfte branchen, siger Ib Tolstrup.

Han forventer ikke en nemmere dagligdag for konkurrenterne på det danske marked, selvom TDC splittes op.

- Konkurrenterne vil ikke forvente at få en nemmere gang på jorden. At TDC bliver overtaget af stærke forretningsinteresser, kan betyde, at konkurrencen skærpes og citronen presses, hvilket selvfølgelig kan være til forbrugerne bedste, siger Ib Tolstrup.

Hos konkurrenten Tele2 melder man potentielle nye købere velkommen, selvom administrerende direktør Thomas Nistrup er klar over, at de ensidigt vil fokusere på at skabe profit.

- De firmaer, der køber TDC nu, er nogle firmaer der benhårdt skal tjene penge. Det eneste, vi kan love, er at det ikke bliver på bekostning af kunderne. De kommer ikke til at øge værdien af TDC ved at sætte priserne op, garanterer Thomas Nistrup.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S