Den kinesiske pc-producent Lenovo, som for et år siden købte IBM's pc-division for over 11 milliarder kroner, er kommet så godt ud af overtagelsen, at selskabet har appetit på mere.
I første omgang vil selskabet dog holde sig tæt ved hjemmebanen og forsøge at indtage de spirende pc-markeder i Kina og Indien.
- Vi kommer til at tjene penge, men vi fokuserer ikke på profit. Vi fokuserer på vækst, siger bestyrelsesformand Yang Yuanqing.
Ikke nemt
Fusionen mellem Compaq og Hewlett-Packard har vist, at det ikke er nemt at smelte to it-producenter sammen.
Indtil videre ser Lenovo dog ud til at have klaret skærene.
- Indtil nu har de gjort en god indsats, siger analytiker Marvin Lo fra BNP Paribas Peregrine.
I forhold til HP-Compaq-fusionen har den kinesiske pc-producent dog også blot skulle smelte en ren pc-forretning ind i selskabet.
- Vi betragter den første etape af overtagelsen som en defensiv fase. Vi vil snart blive mere og mere aggressive for at udvide vores forretning og vores kundegrundlag, siger Yang Yuanqing.
Han forventer, at den første etape af overtagelsen vil tage omkring to år at gennemføre.
I USA og Europa er Lenovo hidtil mest synlig i kraft af de Thinkpad-modeller, som selskabet har overtaget fra IBM.
Kinesiske pc'er ind på nye markeder
Næste skridt i disse områder vil være at bringe nogle af selskabets pc'er fra det kinesiske hjemmemarked ind på disse markeder.
Her vil Lenovo imidlertid møde konkurrence fra især Dell, der ligesom Lenovo er en stor leverandør af billige pc'er.
Marvin Lo peger på, at konkurrencen kan betyde, at Lenovo vil skulle bruge flere penge på salg og markedsføring, end selskabet har været vant til, hvis det vil have succes.