Lenovo vil erobre de nye markeder

Kinesiske Lenovo ser indtil videre ud til at være på rette kurs efter selskabets overtagelse af IBM's pc-division. Selskabet overvejer nu at skifte fra defensiven til offensiven.

Den kinesiske pc-producent Lenovo, som for et år siden købte IBM's pc-division for over 11 milliarder kroner, er kommet så godt ud af overtagelsen, at selskabet har appetit på mere.

I første omgang vil selskabet dog holde sig tæt ved hjemmebanen og forsøge at indtage de spirende pc-markeder i Kina og Indien.

- Vi kommer til at tjene penge, men vi fokuserer ikke på profit. Vi fokuserer på vækst, siger bestyrelsesformand Yang Yuanqing.

Ikke nemt

Fusionen mellem Compaq og Hewlett-Packard har vist, at det ikke er nemt at smelte to it-producenter sammen.

Indtil videre ser Lenovo dog ud til at have klaret skærene.

- Indtil nu har de gjort en god indsats, siger analytiker Marvin Lo fra BNP Paribas Peregrine.

I forhold til HP-Compaq-fusionen har den kinesiske pc-producent dog også blot skulle smelte en ren pc-forretning ind i selskabet.

- Vi betragter den første etape af overtagelsen som en defensiv fase. Vi vil snart blive mere og mere aggressive for at udvide vores forretning og vores kundegrundlag, siger Yang Yuanqing.

Han forventer, at den første etape af overtagelsen vil tage omkring to år at gennemføre.

I USA og Europa er Lenovo hidtil mest synlig i kraft af de Thinkpad-modeller, som selskabet har overtaget fra IBM.

Kinesiske pc'er ind på nye markeder

Næste skridt i disse områder vil være at bringe nogle af selskabets pc'er fra det kinesiske hjemmemarked ind på disse markeder.

Her vil Lenovo imidlertid møde konkurrence fra især Dell, der ligesom Lenovo er en stor leverandør af billige pc'er.

Marvin Lo peger på, at konkurrencen kan betyde, at Lenovo vil skulle bruge flere penge på salg og markedsføring, end selskabet har været vant til, hvis det vil have succes.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S