Det elektriske hegn

Det skulle være så nemt, når man bruget it til sine indkøb, men alt for dårlige systemer gør det elektroniske indkøb til en plagsom affære, skriver Lars Knudsen, Datainfo i denne uges synspunkt.

Jeg er skræmt over mig selv. Skræmt over den pludseligt opblussende vrede, som jeg har følt – en vrede så voldsom, at jeg i et kortvarigt glimt fik en vis forståelse for graffitimalere og folk, der hacker sig ind på folketingmedlemmers hjemmesider for at ændre dem.

Nej, sådanne handlinger kan naturligvis aldrig retfærdiggøres, men det illustrerer min harme.
Det hele startede med at min ellers dejlige fladskærm slukkede, og ikke var til at få liv i igen. Det blev jeg ikke vred over, for det jo en perfekt lejlighed til at købe en 23-tommer skærm.

Jeg fandt hurtigt skærmen, men ville have den her og nu, da den gamle jo var gået i sort. Klokken var kun 13 om fredagen, så jeg surfede ind på producentens nydelige danske hjemmeside for at finde en forhandler med skærmen på lager. Her blev jeg mødt af en dialogboks, hvor jeg kunne få oplyst en online- eller offline-butik ved enten at indtaste et produktnummer, eller søge på produkttype og bynavn.

Her starter irritationen: Et lille billede viser, hvor produktnummeret sidder på skærmen, men den har jeg jo ikke – og dialogboksen ville ikke acceptere typebetegnelsen som gyldig. Ved at vælge ”computermonitorer” og ”København” fik jeg ingen svar, hverken på forhandlere eller onlinebutikker. Sært. Og irriterende.

Jeg mener, der MÅ da være bare én butik eller forhandler af computerskærme i København, som fører denne verdenskendte producents produkter?

Måske er traditionelle metoder bedre, så jeg ringer til det nummer, der står som kontakt ved spørgsmål om skærme. Her tvinges jeg i et virvar af automatiske telefonstemmer og tastetryk rundt i et system, som ikke fører nogen steder hen. Jeg prøver deres kundeservice-nummer, men ender i samme system, hvor jeg efter 6-8 tastetryk får oplyst det første nummer. Nu er jeg mildest talt pisse-irriteret.

Så finder jeg hovednummeret på det danske kontor, og kommer hurtigt igennem til en menneskelig omstilling – formoder jeg da. Her får jeg oplyst det første nummer, men undgår med nød og næppe at blive stillet om. Om jeg kan tale med en person? Ja, du får Svend Bille, siger damen, og sender mig lige ned i en voicemailbox, hvor jeg kan lægge besked.

Nu kan det jo være, at manden eksisterer, men lige i det øjeblik føler jeg mig på vej ned i den brønd, hvor virksomheden skiller sig af med ligene af de købelystne kunder, som deres internetløsning og telefonsystem ikke på anden måde kan holde væk.

Så var det, at vreden kom rullende ind over mig, men alligevel fandt jeg på at ringe til en af deres distributører, som, tænkte jeg, var tættere på kunderne og derfor måtte have bare en gnist af kommerciel interesse i at hjælpe mig. Og jo, her tog en gæv jysk kvinde telefonen, en rar salgsmand gav mig netop det tip, jeg havde brug for, og jeg sidder nu og skriver på min nye 23-tommer skærm.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S