Mindre it-virksomheder har lille overlevelsesevne

Selv om mere end halvdelen af de små og mellemstore it-virksomheder i Danmark har fremgang i deres primære resultat, er deres overlevelsesevne meget lille. Væksten kommer nemlig fra nedskæringer og ikke øget salg.

Den gryende optimisme i den danske it-branche netop nu kan meget vel være historien om at holde sig varm ved at lade vandet i bukserne.

For selv om 59 procent de små og mellemstore danske it-virksomheder kan notere fremgang, kommer denne som resultat af nedskæringer frem for øget salg.

Det viser en undersøgelse, som erhvervsanalytiker Uffe
Krogh har foretaget i samarbejde med Experian (tidl. KOB),
og efter hans opfattelse risikerer virksomhederne at gå glip af et betydeligt vækstpotentiale.

– Fundamentet for en ny Giga eller en ny Navision er der ikke. Overlevelsesevnen for de små og mellemstore it-virksomheder er simpelthen for lille, hvilket går ud over deres evne til at være innovative. Hertil kommer, at ingen jo gider skyde penge i en lille virksomhed, med mindre de kan se, at der et verdenspotentiale på sigt, siger han.

Skype er ifølge Uffe Krogh undtagelsen, der bekræfter
reglen, men hovedparten af de mellem 6.000 og 8.000 små og mellemstore danske it-virksomheder vil på trods af, at de måtte have udviklet verdens bedste it-løsning kun have ringe chance for at slå igennem med den, mener Uffe Krogh.

– Udviklingen i it-branchen sker som resultat af tilskæringer. Det er en passiv strategi, som ikke kan blive grundlag for et nyt Skype. Forudsætningen for, at man kan lave et nyt Skype, er, at der er et potentiale, og man kan påvise en interesse og et eksplosivt markedstiltag, og det har jeg svært ved at se, siger han.

Manglende forståelse
Efter Uffe Kroghs opfattelse bør virksomhederne være betydeligt mere offensive, men netop den offensive tilgang er uvant for en stor del af de danske it-virksomheder.

– It-virksomhederne mangler at forstå ændringen i købsmotiverne hos kunderne. Mange af de her virksomheder er skabt go vokset i en periode, hvor efterspørgslen var større end udbuddet, så de nærmest kun behøvede tage telefonen, for at lave et salg, siger Uffe Krogh.

– Men sådan er kunderne ikke mere. Nu skal it- virksomhederne selv tage kontakt og for at kunne sælge noget til en kunde, skal de kunne bevise, at de kan gøre noget, der effektiviserer kundens forretning.
Forudsætningen for at sælge for 100.000 kroner er, at kunden kan se, at de 100.000 kroner kommer igen, og det er den filosofi som it-virksomhederne ikke mestrer, siger han.

Uffe Krogh mener, at de danske it-virksomheder er alt for
optaget af de marginer, de kan opnå over for kunderne, men i virkeligheden burde it-virksomhederne tænke omvendt.

– I al deres gøren og laden skal it-virksomhederne sørge
for, at kunden får et udbytte. De skal ikke tænke på, hvad de tjener på en kunde, men tænke på, hvad kunden tjener på dem, siger han.

Undersøgelsen er baseret på godt 200 tilfældigt udvalgte
virksomheder, hvis hovederhverv er vurderet til at være
indenfor ERP, softwareudvikling,herunder småproducenter
og serviceleverandører.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job