Minister: Fortsat tele- og it-problemer hos Skat

Skat kæmper fortsat med at få løst en del af de tele- og it-problemer, der opstod i kølvandet på etableringen af enheden Skat sidste år. Det fremgår af et svar fra skatteminister Kristian Jensen (V).

Funktionaliteten af it og telefoni har været utilfredsstillende i den første tid efter fusionen af det tidligere ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger til enheden Skat.

Det mener skatteminister Kristian Jensen ifølge et svar til socialdemokraternes Vibeke Grave.

Mangler kapacitet

Af svaret fremgår det, at problemerne har givet store vanskeligheder med at anvende systemerne og skabt forstyrrelser i arbejdet.

Ifølge Kristian Jensen er problemerne dog nu blevet betydeligt formindsket, og der arbejdes på at få løst den resterende del.

Manglende netværkskapacitet har været et af de store problemer for såvel Skats nye delvist IP-baserede telefoniløsning og for driften af it-systemerne.

Medarbejderne er blevet kastet af systemerne, og det har været svært for borgerne at komme igennem på telefonerne til medarbejderne.

Tabte opkald

Ifølge skatteministerens svar er problemerne med tabte opkald nu løst.

I januar var antallet af tabte opkald i promillestørrelsen, men der var fortsat problemer med periodevis forringelse af samtalekvaliteten.

Der er også fortsat problemer med netværkskapaciteten. For at løse de oprindelige problemer er det besluttet at opgradere netværket 35 steder.

Af skatteministerens svar fremgår det, at der ved indgangen til februar fortsat mangler syv opgraderinger.

"Samlet set har netværksproblemerne omfattet halvdelen af Skats medarbejdere, men omfatter nu alene cirka fem procent af medarbejderne", skriver Kristian Jensen.

Den nye skatteenhed har samlet set cirka 10.000 medarbejdere.

Fusionen af ToldSkat og de kommunale skatteforvaltninger er på it-siden sket efter forskellige modeller af hensyn til de eksisterende systemer.

Citrix-problemer

To af modellerne omfatter Citrix-løsninger, hvor medarbejdere trækker på de nødvendige programmer via netværksadgang til Citrix-servere.

Skatteminister Kristian Jensen fastslår i sit svar, at samtlige Citrix-lokationer - cirka 1.300 medarbejdere - i den første tid efter fusionen i november sidste år havde problemer.

De fleste Citrix-problemer var løst i december, mens der ved indgangen til februar fortsat var problemer for cirka 400 medarbejdere i Skat og 150 medarbejdere ved Skats ankenævn.

Etableringen af den nye skatteenhed har udløst tilretning af flere it-systemer, hvilket ifølge skatteminister Kristian Jensen fortsat giver mindre problemer.

Der har blandt andet været problemer med konvertering af data.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere