En software-fejl i login-løsningen var en af de primære årsager til, at en lang række borgere i sidste uge oplevede problemer med at få adgang til Skats tastselv-løsning.
- Vi havde en mindre software-fejl i vores login-løsning. Samtidig var der nogle problemer med driften af applikationen, siger kontorchef i Skat, Keld Borup.
Fejlene er nu rettet med hjælp fra it-leverandøren CSC, der sammen med Skat har udviklet tastselv-løsningen.
CSC på overarbejde
Problemerne dukkede op mandag i sidste uge, hvor hele Danmark fik mulighed for online at afslutte deres selvangivelser for 2005 og tjekke, om der ventede penge retur eller en restskat.
CSC satte allerede natten til tirsdag ekstra kapacitet på netværket bag applikationen for at få den til at køre mere sikkert, men det kom til at tage hele ugen, før årsagerne til problemerne var fundet og fejlene rettet.
Trods problemerne har borgerne flere end en million gange brugt tastselv-løsningen den første uge.
Det er 20 procent flere end sidste år, fortæller Keld Borup.
- Det er ikke kun de borgere, der har behov for at selvangive oplysninger, der benytter løsningen. Mange skal bare lige tjekke deres årsopgørelse, og det viser, at de har taget løsningen til sig, siger Keld Borup.
Ifølge Skat har 430.000 set resultatet af årsgørelsen på nettet de første syv dage. 209.000 har selvangivet via tastselv-løsningen.