Færre men tungere klager over telefoni

Færre kunder har klaget over de danske teleselskaber i 2005. Men antallet af behandlede sager er stort set det samme som året før. Kunderne er blevet mere opmærksomme på, hvad de kan klage over, mener Teleankenævnet.

Kun 690 kunder klagede over deres teleselskab i 2005.
Det er næsten en halvering i forhold til året før, hvor Tele-ankenævnet modtog 1.234 klager fra danske telekunder.

Men selv om der samlet set er færre kunder, som klager over teleselskaberne, er antallet af afgørelser i Teleankenævnet stort set det samme som i 2004.

Nævnet afgjorde i 2005 340 klagesager mod 354 året før. Det viser en ny årsrapport fra Teleankenævnet.

- Det tolker jeg som om, at folk har fundet ud af, hvad de kan få behandlet hos os. Der er ikke så mange vildfarne klager mere, siger Marianne Bundgaard, direktør i Teleankenævnets sekretariat.

Tungere klager

Det betyder også, at sagerne er juridisk tungere end tidligere.

Eksempelvis modtager nævnet sager, som vedrører tvister om generelle fortolkninger af forbrugerretten og omfanget af fortrydelsesretten, fortæller Marianne Bundgaard.

- Man kan håbe, at det betyder, at de sager, der ikke er juridisk kød på, bliver løst hos teleselskaberne selv. Det ville være den ideelle verden, siger Marianne Bundgaard.

Traditionelt kommer de fleste klager fra mobilkunder.

I år udgør disse klager 40 procent af det samlede antal, mens mobilklager i 2004 udgjorde 44 procent af klagebunken hos Teleankenævnet.

Det er stadig klager over regninger og manglende effektuering af opsigelser som kunderne klager mest over.

Relevant link

Teleankenævnet

Læses lige nu

    Vivant ApS

    COO med operationelt ansvar

    Københavnsområdet

    Beredskabsstyrelsen

    IT-assistent Mediecenter Tinglev

    Sydjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-ansvarlig / System Manager til Applikationsforvaltning i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Iver har pr. 1. september 2025 ansat Marie Windekilde som Head of Cybersecurity Advisory. Hun skal især beskæftige sig med ledelse af konsulenter inden for cybersikkerhed. Hun kommer fra en stilling som Chief of Branch hos Forsvarets Efterretningstjeneste. Hun har tidligere beskæftiget sig med sikkerhed i forsvaret i mange år. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job