Erhvervskunder raser over Uni2-problemer

Flere af Uni2's erhvervskunder er meget utilfredse med selskabets mail-tjeneste. E-mail med ordrer fra kunder kan være flere uger undervejs. Uni2 lover bod og bedring.

En uge fra en mail med vigtige ordrer bliver afsendt til den når frem til leverandøren.

Det lyder som et mareridt, men det er virkelighed for flere erhvervskunder hos Uni2, som for nylig opkøbte Tiscali.

Situationen bliver yderligere forværret af, at der ingen hjælp er at hente hos Uni2's support, som ikke svarer på mail eller har timelange køer i telefonen, fortæller flere selskaber, som Computerworld har været i forbindelse med.

De tekniske problemer med servere og mailsystemer får dem til at rase over mangel på lovet support og forventede forbedringer af stabiliteten hos Uni2 efter overtagelsen af Tiscali’s systemer.

Ordrer uger undervejs

- De første gange, tror man på det, når et firma siger, at det har problemer. Men en e-mail kan stadig sagtens være over en uge forsinket, siger Johan Kruse fra Kruse Print System i Bramming.

Firmaet leverer blandt andet blanketløsninger til op mod halvdelen af landets kommuner. Og her har man Uni2’s driftsproblemer tæt inde på livet.

- Vi risikerer simpelthen at miste kunder. Kunderne synes, at de får en dårlig support, når vi først får svaret på deres e-mail efter en uge. De forventer, at vi har mailen på et øjeblik.

Firmaet var oprindeligt kunde hos udskældte Tiscali i flere år, og overvejede i forbindelse med Uni2’s opkøb af Tiscali at skifte til en anden udbyder.

Men udsigten til et mere stabilt system hos den nye ejer fik firmaet til at blive. Det fortryder de i dag.

Lover løsning nu

- Når man har givet sin udbyder en chance, og det så stadig ikke fungerer, ærgrer man sig over, at man ikke tog en anden udbyder. Nu kan vi blive tvunget til at skifte til noget andet. Det er bare dybt frustrerende, fordi det er så kompliceret at skifte udbyder. Det er ikke noget, man bare lige gør, siger Johan Kruse.

Administrerende direktør hos Uni2, Daniel C. Elfort, kan godt forstå frustrationen hos kunderne. Og firmaet arbejder i døgndrift for at løse problemet, siger han.

Derfor lover han nu, at problemet er løst inden ugens udgang.

- Vi har oplevet et meget større antal spam-mails end tidligere. Vi kan se en 10 procents stigning i spam-load siden 10. marts. Det er en generel tendens, som ikke kun har ramt Uni2, siger Daniel C. Elfort.

Firmaet vil nu være hårdere i det filter, det sætter op foran mailserveren.

Kræver rigtig opsætning

- Men det stiller samtidig større krav til mindre virksomheder og private brugere om, at deres mailserver er sat ordentligt op, sådan at den identificerer sig korrekt. Det kan være en vigtig årsag til, at det går galt nogen steder, siger direktøren.

Et andet problem er, at Uni2 i forbindelse med migrationen af Tiscalis system har givet los for de mail-køer som var i det tidligere Tiscali-system, fortæller Daniel C. Elfort.

Derfor har kunder oplevet at få mails, som er afsendt i 2001.

- Vi har stået med to problemstillinger. Det har vi måske ikke været helt klar på. Næste gang vi laver noget i den her retning, vil vi sikre, at vi har en plan b klar. Desuden har vi lært, at man aldrig kan give information nok, siger Daniel C. Elfort.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere