Ebay har indledt drøftelser med både Microsoft og Yahoo for at undersøge, om en af de to kunne være en slagkraftig våbenbroder i kampen mod Google, skriver Wall Street Journal.
Det sker, efter eBay og Google ellers i flere år har været nære allierede. Samarbejdet sluttede imidlertid, da Google sidste år begyndte at vinde territorium på flere områder, der ellers har været eBays domæne.
Nye formater
Blandt andet lancerede Google nye annonceformater, der konkurrerer direkte med blandt andet eBays annonce-formater på selskabets net-auktioner.
Ifølge Wall Street Journal har eBay ført forhandlinger og samtaler med folk fra Microsoft og Yahoo siden efteråret.
Det kan meget vel føre til en slagkraftig alliance, hvor eBay vil åbne for adgang til den store mængde kundedata, som selskabet ligger inde med.
Desuden forestiller avisen sig, at det kan føre til en tæt teknisk integration mellem forretningspartnernes systemer.
Det er dog endnu uklart, om der vil blive tale om et økonomisk samarbejde, hvor parterne køber en del af hinandens forretning, hedder det.
Ifølge avisen er eBay, Yahoo, Google og Microsoft de absolut førende internet-selskaber i verden.
Alligevel er deres konkurrencemæssige forhold ret uklare - ikke mindst fordi den store vækst inden for online-annoncer har tilført nye konkurrencemæssige aspekter, som har fået de fire selskaber til at udfordre hinanden på en helt ny måde.