TDC's tomme pengekasse koster på bundlinjen

Nye internationale mobilkunder er med til at sikre stor vækst i både TDC's kundetal og omsætning. Alligevel må TDC nedjustere årets resultat, fordi de nye ejere har lånt store milliardbeløb.

TDC viser fremgang i det seneste kvartalsregnskab, men må alligevel nedskrive forventningerne til årets resultat med mere end en milliard kroner efter salget til fem kapitalfonde, der stort set har tømt teleselskabets hidtil bugnende pengekasse.

- Årets resultat 2006 forventes at blive 3,2 milliarder kroner, svarende til en nedjustering på 1,3 milliarder kroner. Nedjusteringen afspejler i al væsentlighed øgede renteudgifter som følge af den ændrede finansieringsstruktur, skriver TDC i regnskabet.

Koncernchef Henning Dyremose erkendte tidligere i denne uge, at de 44 milliarder kroner, TDC havde på kistebunden ved udgangen af 2005, stort set alle sammen er blevet udloddet.

På et pressemøde torsdag gjorde han det dog klart, at TDC siden årsskiftet har opsparet et ganske betydeligt milliardbeløb gennem den daglige drift i alle datterselskaberne.

Henning Dyremose mener derfor, at TDC er rigeligt velpolstret til fremtidens udfordringer.

TDC fastholder da også forventningerne til både årets omsætning og driftsoverskud.

Det seneste kvartal gav et overskud på 1,1 milliard kroner, hvis særlige poster fraregnes.

Omsætningen steg samtidig med en halv milliard kroner til 11,5 milliarder kroner, og antallet af kunder steg til 15,5 millioner. Specielt væksten i udenlandske mobilkunder hjælper her TDC.

I Danmark har TDC nu 2,7 millioner mobilkunder, når Telmore regnes med. Hertil kommer 931.000 bredbåndskunder, når både xDSL- og kabel-tv-kunder regnes med.

Relevante link

TDC kvartalsrapport - 1. kvartal 2006




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere