178 millioner kroner. Så meget vil Microsoft spendere i selskabets kommende regnskabsår på uddannelse og certificeringer af nye teknologi-specialister til selskabets partner-miljøer.
Microsoft mangler nemlig specialister i en grad, så det omtales som et af selskabets største kanal-problemer.
Selskabet har døbt projektet "Athena". Det ambitiøse mål er at få uddannet 45.000 specialister i løbet af det næste års tid inden for en række forskellige teknologier og med forskellige certificeringer.
Meget stort behov
Ifølge den amerikanske udgave af Computer Reseller News er behovet så stort, at partnerne er begyndt at stjæle folk fra hinanden i stor stil, hvilket skubber lønningerne i vejret og mindsker selskabets profitabilitet.
Ifølge bladet vil de samlede it-investeringer vokse med mange milliarder kroner i de kommende år. Og det kræver masser af folk, der forstår at implementere teknologierne.
Microsoft investerer allerede massive summer i at uddanne specialister, fortæller Allison Watson fra Microsoft til CRN. Det er imidlertid langt fra nok at dække behovet.
For eksempel mangler Fujitsu, der er blandt Microsofts største partnere, 2.000 Microsoft-eksperter alene i år, mens de 13.000 toppartnere i USA i gennemsnit søger tre specialister hver, meddeler Microsoft.
Det er hensigten, at der skal uddannes både arkitekter, udviklere og en lang række øvrige specialister.
Fokus er især på både den kommende Office 2007-produktvifte, der inkluderer servere, Vista og Longhorn Server samt på Axapta og Microsoft Dynamics CRM.
Microsoft planlægger at løfte sløret for den endelige Athena-plan til selskabets kommende partner-konference, der løber af stablen i Boston til sommer.