It-distributør vokser med halv milliard om året

It-distributøren Actebis sejlede sikkert gennem priskrig og konsolideringskamp og hævede omsætningen med en halv milliard kroner sidste år. Og væksten fortsætter for fuld damp, lyder meldingen.

Distributøren Actebis Computer langede rigtig meget hard- og software videre til forhandlerne i 2005.

Ti års voldsom vækst fortsatte ufortrødent, så omsætningen steg med 29 procent fra 1,7 milliarder kroner i 2004 til 2,2 milliarder i 2005, efter at tallene er blevet renset for ydelser for søsterselskabet i Norge.

– Vi er fantastisk godt tilfredse med 2005. Det er en tilfredsstillende vækst, synes vi, og den oversteg, hvad vi havde planlagt, siger Torben Qvist, administrerende direktør i Actebis Computer i Danmark.

Når tre milliarder

Overskuddet fulgte dog ikke med op, men faldt en smule til 14 millioner kroner efter skat, i forhold til året før.

Og i regnskabet for 2006 vil det falde igen, forudser Torben Qvist. Det skyldes investeringer i nyt it-system og eftervirkningen af den store HP-priskrig, der plagede alle i branchen fra november 2005 og et halvt år frem.

Til gengæld er han sikker på, at omsætningen igen i år vil slå alle rekorder.

– De første fem måneder af i år har vist sig at være bedre, end vi har regnet med. Vi kan allerede se en markant stigende vækst for 2006, siger Torben Qvist.

Når omsætningen regnes i de samlede tal, inklusiv de norske aktiviteter, forventer han at gå fra 2,55 milliarder i 2005 kroner til over tre milliarder i år.

– Vi vil runde tre milliarder kroner samlet, det er uden for diskussion, lyder det fra Torben Qvist.

Lettere med konsolidering

Forklaringen på væksten er et marked, der samlet set vokser. Og så har Actebis også vundet terræn i forhold til konkurrenterne.

I løbet af 2005 lykkedes det for eksempel at overtage forhandlingen af produkter fra LG og Logitech fra rivalen Scribona, der ligesom flere andre konkurrenter slås med røde tal på bundlinjen.

Konsolideringsbølgen har dog gjort det lettere at være distributør, men tendensen er ikke slut, håber direktøren.

– Der er stadig for mange spillere i branchen, og det gør det til et hårdt marked.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly