IBM Danmark er trods et underskud på 87 millioner kroner i det seneste regnskab i god gænge.
Omsætningen er nemlig i god vækst, og selskabet har fået købt sig til en førende markedsposition inden for it-service, der er selskabets helt afgørende kerneforretning.
Det fastslår analysehuset IDC, efter IBM Danmark kom ud af 2005 med et flammende underskud på 87 millioner kroner.
- IBM Danmark har vist en fornuftig fremgang på omsætningen, ligesom der er fin og fornuftig vækst på it-serviceområdet - ikke mindst på grund af en fin ordretilgang, siger analysedirektør Karsten Fogh Ho-Lanng, IDC Nordic.
Har købt sig til fremgang
Både underskuddet og omsætningsfremgangen skyldes ifølge IBM integrationen af DMData og Mærsk Data, som IBM købte i 2004 for et ukendt milliardbeløb.
Den vurdering deler Karsten Fogh Ho-Lanng. Han peger på, at IBM blandt andet har haft glæde af nogle store ordrer - blandt andet en større udvidelse af selskabets outsourcing-aftale med Danske Bank.
- IBM har fået købt sig til nogle store og meget attraktive kunder. En stor del af omsætningsvæksten stammer fra netop Danske Bank-ordren, som oprindeligt var en DMData-aftale, siger han.
Karsten Fogh Ho-Lanng peger desuden på, at IBM har haft fremgang på sin bruttomargen, hvilket er et tegn på effektivisering i selskabet.
Sammenlægning ikke klar
Underskuddet på 87 millioner kroner stammer ifølge Karsten Fogh Ho-Lanngs analyse især fra to ting, nemlig integrationen af de to opkøbte selskaber samt øgede administrations-omkostninger til den ordinære drift.
- Det tyder på, at IBM ikke er helt færdig med sammenlægningen af selskaberne og at man stadig er ved at optimere selskaberne. Men det er ikke et toplinie-problem, siger han.
Efter opkøbene af DMData og Mærsk Data sidder IBM ifølge IDC på 26 procent af it-servicemarkedet herhjemme.
- Selskabet er ubestridt den mest dominerende spiller på it-servicemarkedet i Danmark, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.