Apple fastholder den fastlåste kobling mellem musikafspilleren iPod og musikbutikken iTunes Music Store, som er blevet kritiseret af de nordiske forbrugerombudsmænd.
Det fremgår af Apples svar til forbruger-ombudsmændene, som det norske forbrukerombudet har offentliggjort trods Apples protester.
Netop koblingen mellem musikbutikken og musikafspilleren har været central i forbruger-ombudsmændenes kritik.
I strid med loven
De mener, at det kan være i strid med markedsførings-loven, at musik købt i iTunes Music Store kun kan afspilles på iPod-musikafspilleren.
Det erklærer Apple sig lodret uenig i. Selskabet peger blandt andet på, at musik fra iTunes Music Store kan brændes over på cd'er, samt at løsningen ikke er en begrænsing.
Det skyldes blandt andet ifølge Apple, at alle andre musik-butikker på nettet kan få adgang til at sælge det samme indhold til de samme kunder.
- Begrænsningen er rimelig, bedyrer Apple i brevet, der er forfattet af det norske advokatfirma, Simonsen Advokatfirma.
Mange overstregninger
Brevet er præget af overstregninger af detaljer om blandt andet iTunes historie, årsagen til valget af engelsk jura som gældende lov for iTunes samt visse tekniske detaljer, som alt sammen ikke må komme til offentlighedens kendskab.
Som tidligere omtalt i Computerworld er de nordiske forbrugerombudsmænd ikke just begejstrede for svaret, om end selskabets svar tages som et signal om, at Apple er villig til dialog.
Til gengæld mener de ikke, at der er tegn på forbedring i de helt centrale problemstillinger, selv om Apple i brevet indvilger i at ændre købsbetingelserne, så vilkårene ikke kan ændres for musik, der allerede er købt. Sådan har det ellers været hidtil.
De nordiske forbrugerombudsmænd vil nu sammen diskutere deres næste træk i sagen.
Relevante link