Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

TDC’s sms-central ramt af nyt nedbrud

Et følgenedbrud har fået TDC's sms-servere i Albertslund til at gå i sort igen efter det store nedbrud natten til tirsdag. "Fantastisk uheldigt", lyder det fra TDC, der netop er ved at stable et nyt sikkerhedsystem på benene.

Endnu en fejl på telegiganten TDC’s hårdtprøvede sms-central i Albertslund har givet titusinder af mobilkunder problemer med sms- kommunikationen.

Årsagen til nedbruddet tirsdag eftermiddag var en følgefejl efter det store nedbrud natten til tirsdag, som gjorde, at alle telekunder, som benytter TDC's mobilnet, trykkede forgæves på send-knappen og havde tomme sms-indbakker.

- Der sker ofte følgefejl, når komplekse systemer ryger rigtigt i dørken. Og i aftes oplevede vi sådan en følgefejl på vores sms-central, siger John Svensson, teknisk direktør i TDC Mobil.

Nede i en time

Fejlen bevirkede, at mobilkunderne hverken kunne sende eller modtage sms’er i en times tid, fortæller John Svensson.

Først omkring klokken 22 var systemet fuldt funktionsdygtigt igen, så de mange sms’er der var havnet i kø, kunne leveres til modtagerne.

Selv om fejlen påvirkede tusinder af kunder, har selskabet ikke modtaget voldsomt mange henvendelser fra vrede kunder.

Det skyldes primært, at kunderne en stor del af tiden har kunnet modtage beskeder fra kunder hos andre teleselskaber, vurderer John Svensson.

- Det er ikke sådan, at vores kundeservice er blevet lagt ned, siger John Svensson.

Sort uheld

Fejlen er rigtig uheldig, fordi TDC netop nu er ved at være klar med et nyt anlæg, som netop skal forhindre store nedbrud i sms-trafikken, fortæller John Svensson.

Det nye anlæg er placeret både i Virum og Albertslund.

Ved hjælp af en slags spejling kan det ene system tage over for det andet, hvis der eksempelvis opstår brand eller strømafbrydelser, fortæller direktøren.

- Vi blev ramt af det sorteste uheld man kan forestille sig. Sms er en fantastisk vigtig service, og derfor skal anlægget spejle funktionerne i Albertslund, sådan at netop sms-nedbrud kan undgås, siger John Svensson.

Dobbeltfejl

Det første nedbrud natten til tirsdag skyldes en dobbeltfejl.

I første omgang tog batterierne over som de skulle, da strømnedbruddet indtraf. Men af endnu ukendte årsager svigtede dieselgeneratorerne.

TDC er nu ved at foretage en såkaldt havariundersøgelse, som skal afdække årsagen til det massive sms-nedbrud som påvirkede hundredtusindvis af kunder, både hos TDC og andre selskaber.

Ud over Telmore benytter blandt andet Debitel, DLG Tele, M1, Unotelog og L'easy allesammen TDC's mobilnet.

TDC vurderer, at der går mellem otte og ni millioner sms'er igennem sms-centralen i løbet af et døgn.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere