Fagforbund kræver kompensation til ansatte

Mindst to fagforbund overvejer at gå ind i sagen mellem WM-data og Neoprocess. De mener, at det er i strid med funktionærloven at undlade at give kompensation, når man holder på medarbejderne.

Et firmas medarbejdere skal have kompensation, hvis ikke de må tage arbejde i en anden virksomhed.

Det mener fagforbundene Kommunikation & Sprog og Prosa på baggrund af en strid mellem WM-data og Neoprocess.

Neoprocess er blevet dømt til at betale WM-data en halv million kroner, fordi selskabet har ansat to medarbejdere fra WM-data.

Ret til kompensation

Ifølge funktionærloven har medarbejdere ret til en kompensation, hvis de indgår en konkurrenceklausul med deres arbejdsgiver.

Både Kommunikation & Sprog og Prosa mener, at medarbejderne også må have ret til den kompensation, når virksomhederne laver aftaler om ikke at ansætte hinandens medarbejdere.

For vidtgående

Faglig sekretær i Prosa Hanne Lykke mener, at aftalen går for vidt.

- Ifølge aftaleloven kan man sige, at en aftale er for vidtgående, og det mener jeg faktisk, den her er. Jeg kan forstå, at selskabet ikke må ansætte de tre mænd, der går ude hos dem, men jeg forstår ikke, at man ikke må ansætte de 750 andre, der er ansat i virksomheden, siger Hanne Lykke.

Dommen faldt, selv om de to medarbejdere selv havde søgt over til Neoprocess, og selv om de arbejdede i en virksomhed, der kun kort forinden var blevet overtaget af WM-data.

Kommunikation & Sprog har allerede bedt sine jurister se på, om det er muligt at gå med i retssagen, mens PROSA først vil tale med WM-data.

Administrerende direktør i WM-data Jesper Scharff har ingen kommentarer til sagen, inden han har hørt fra forbundene.

Han peger dog på, at WM-data nok ikke ville have vundet retssagen, hvis selskabet havde gjort noget ulovligt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere