Handelshøjskolens navn solgt som Google-link

Handelshøjskolen i København er forarget over Googles annoncepolitik, fordi søgemaskinefirmaet har solgt skolens navn som sponsorlink til Amagerbanken. Skolen vil nu bede Google om en forklaring.

Når unge eller andre surfere søger på Google efter information om Handelshøjskolen, dukker Amagerbanken op øverst i rækken af søgeresultater.

Det sker, fordi banken har købt navnet som et såkaldt adword hos søgemaskinegiganten.

Og det er fuldstændig uacceptabelt, mener Gert Bechlund, som er universitetsdirektør på Copenhagen Business School, Handelshøjskolen

Forkastelig fremgangsmåde

- Det er temmeligt groft at gøre det uden vores godkendelse. Google burde holde sig for god til den slags, siger han.

Selv om linket fra Amagerbanken giver eksempelvis kommende studerende på Handelshøjskolen hurtig information om et billigt studielån, peger direktøren på, at Handelshøjskolen aldrig fremhæver visse banker fremfor andre.

- Jeg kan ikke se en eneste grund til, at vi skulle prioritere Amagerbanken frem for andre banker, siger Gert Bechlund.

Han vil nu have undersøgt hvilke screeningsværktøjer, man bruger hos Google.

Ikke registreret varemærke

- Ordet Handelshøjskolen er ikke et registreret varemærke. Alligevel føler vi, at ordet først og fremmest er synonym med os, siger Gert Bechlund.

Ifølge Gert Bechlund bliver der ikke tale om at rejse økonomiske krav i forbindelse med Amagerbankens brug af handelshøjskolens navn.

-Vi ønsker netop ikke at stille vores navn til rådighed for gode ord og betaling, siger direktøren.

Hos Amagerbanken fortæller markedschef Peter Kyndal, at banken i alt har købt omkring 100 andre adwords hos Google. Et af de andre er ordet universitetet.

Billigt at købe adwords

Ifølge Peter Kyndal har Amagerbanken købt ordet Handelshøjskolen, fordi banken har mange aktiviteter som er rettet mod handelshøjskolerne i Århus og København.

Peter Kyndal kan ikke fortælle præcist, hvor meget ordet Handelshøjskolen hos Google har kostet, fordi ordet er en del af en større pakke. Men det er ikke så dyrt, fortæller han, og anbefaler samtidig andre firmaer at anvende adwords.

Lader sig ikke snyde

Gert Bechlund fra Handelshøjskolen har svært ved at tro, at unge mennesker som er optaget på handelshøjskolen, skulle lade sig styre af annoncerne.

- Men man kan ikke udelukke at det er i det perspektiv Amagerbanken har valgt at investere i annoncen, siger Gert Bechlund.

Efter at Computerworld har sat fokus på Handelshøjskolen og Amagerbanken, dukker annoncen på Google ikke længere op øverst på søgesiden, men i stedet i højre del af søgesiden.

Alligevel vil Gert Bechlund undersøge, hvordan Google kan sælge skolens navn som reklame.

- Vi vil undersøge, hvilke kriterier Google lægger til grund, når de ligger denne type annoncer på deres side, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere