Byggeboom giver telefirmaer ekstraarbejde

Bunkevis af forespørgsler om ledningers placering fra entreprenører giver i øjeblikket pukler hos teleselskaber og ledningsejere. De mindste firma kan ikke overholde tidsfristerne, og det giver forsinkelser.

Boomet i byggebranchen giver i øjeblikket teleselskaberne og andre ledningsejere grå hår i hovedet, fordi de drukner i henvendelser fra gravesjak, som vil have oplysninger om, hvor man skal passe på med gravkoen.

Siden marts har gravefirmaer skullet spørge det nye Ledningsejer-register(LER) til råds, inden de starter gravemaskinen på veje og gader.

Ifølge loven bag det nye register er det meningen, at ledningsejerne inden 14 dage skal oplyse den præcise placering af deres ledninger, så entreprenørerne kan undgå dem.

Med loven er det blevet nemmere for entreprenørerne, fordi der nu er indført en tidsfrist for udleveringen af oplysningerne, fortæller Ulrik Røhl, fuldmægtig hos Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Undgår ødelagte kabler

Forespørgslen koster gravefirmaet et gebyr, men gør det til gengæld muligt at undgå dyre skader og tidskrævende reparationer på ledningerne.

Men på grund af den høje byggeaktivitet har mange mindre ledningsejere svært ved at følge med de bunker af forespørgsler, der kommer fra registeret.

Det fortæller Inge Lise Petersen, som er afdelingschef hos projektering Fyn og Sønderjylland hos TDC.

Hos Telefirmaet oplever man nemlig dette problem på flere måder, fortæller hun.

Ekstra folk giver oplysninger

For det første har firmaet selv måtte afsætte ekstra mandskab til at sende oplysninger om selskabets kabler til LER indenfor tidsrammen.

Men da virksomheden også selv har en stor graveafdeling, er man samtidig afhængige af, at andre ledningsejere overholder tidsfristen på 14 dage.

- Vores entreprenører graver ikke uden oplysningerne i hånden. Vi hænger jo selv på erstatningsansvaret, hvis vi begynder før tiden, siger Inge Lise Petersen.

Hos TDC betyder forsinkelserne, at selskabet har måttet hæve leveringstiden på mindre telefoniordrer med gravning med en uge, fordi TDC ganske enkelt ikke kan få ledningsoplysningerne i tide, fortæller Inge Lise Petersen.

Rart hvis alle overholdt tidsfrist

- Det ville jo være lykken, hvis alle kunne overholde tidsfristen. Men man kan jo heller ikke vride armen om på eksempelvis små vandværker. Så skal de jo til at ansætte folk for at følge med, siger hun.

Ledningsejerregisteret hører under Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Her er man klar over problemstillingen, men har ikke umiddelbart planer om at indføre sanktioner eller bøder, selvom loven bag registeret faktisk åbner for muligheden, fortæller Ulrik Røhl, som er fuldmægtig hos Erhvervs- og byggestyrelsen.

Ingen bøderi sigte

- Vi synes, at det er for tidligt at gå ud med bøder, fordi registeret er så nyt. Derfor skal både entreprenører og ledningsejere have tid til at vænne sig til registeret, siger han.

I følge Ulrik Røhl skyldes de mange forespørgsler om ledningsplaceringer også, at mange flere nu er blevet opmærksomme på eksisterende ledninger

- Og det mener vi er positivt, siger Ulrik Røhl.

Samtidig understreger han, at det er i firmaernes egen interesse at bruge registeret.

Har man ikke overholdt 14-dages fristen står man dårligere ved en eventuel erstatningssag, hvis ens ledning er gravet over, fortæller han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere