Mens Sony håber, at selskabets Playstation 3 vil være med til at sikre Blu-ray-formatet som High Definition-afløseren for dvd'en, så forsøger Microsoft at undgå kapløbet om at have markedets mest attraktive spilkonsol.
Derfor annoncerede Microsoft op til spilmessen Tokyo Game Show, at selskabet til november vil lancere et eksternt HD-DVD-drev til Xbox 360.
Kun dato og pris
Indtil videre har Microsoft kun afsløret lanceringsdatoen og prisen for det japanske marked, hvor drevet vil blive lanceret den 22. november til en pris på omkring 1.000 kroner.
Microsoft har hidtil haft svært ved at rokke ved Sonys og Nintendos positioner på det japanske marked.
Playstation 3 er blevet forsinket på grund af Blu-ray. Først var der problemer med at få færdiggjort standarden, og senest har der været problemer med at producere nok laserdioder til Playstation 3's Blu-ray-drev.
Gør Blu-ray kendt
Mens både HD DVD og Blu-ray endnu er forholdsvis nyt for især europæiske elektronikkunder, ligesom der endnu ikke står afspillere til formaterne i hvert andet hjem, så vil især Playstation 3 formentligt ændre på det billede.
Blu-ray bliver næppe et stort salgsargument i sig selv for konsollen, men for hver solgt Playstation 3 vil der samtidig blive en Blu-ray-afspiller mere, som potentielt kan blive en kunde til film på Blu-ray.
HDTV har bidt sig fast hos især de amerikanske forbrugere. Xbox 360 understøtter allerede HDTV, men har hverken Blu-ray eller HD DVD-drev.
Det vil Microsoft altså nu tilbyde som ekstra tilbehør. Formentligt til forholdsvis aggressive priser for fortsat at kunne måle sig med eller overgå Sonys Playstation 3 i en direkte sammenligning af tekniske specifikationer.
Kun solgt 158.000 Xbox
På det japanske marked har Microsoft ifølge nyhedsbureauet AP kun formået at sælge 158.000 Xbox 360 siden lanceringen sidste år.
- Det er en kamp op ad bakke. Vi har hele tiden vidst, at Japan ville være et svært marked. Men vi mener, at vi denne gang har lagt en ny strategi, hvor vi har sagt, at vi er nødt til at arbejde med flere japanske spiludviklere for at skabe indhold, der appellerer til de japanske kunder, siger spiludviklingschef Shane Kim fra Microsoft til AP.