Eder og forbandelser forkorter telefon-ventetid

Eder og forbandelser, sjoferter og vederstyggeligheder. Grove ord og frusterede udbrud forkorter telefonkøen hos norske Telenor.

Det kan betale sig at kaste et par norske kraftudtryk af sig, mens man venter i telefonkøen hos Sonofon og Cybercitys norske ejer Telenor.

Hvis det automatiske system sporer frustration i stemmen, stiller det nemlig omgående om til et rigtigt menneske.

Firmaets automatiske telefonsystem opprioriterer nemlig opkald fra folk som bander og lyder frustrerede og vrede.

Det bekræfter Telenor overfor internetmediet Mobilen.no.

Nyhedsmediet har med en række forsøg afsløret, at det faktisk er muligt at råbe og skrige sig til en bedre plads i køen eksempelvis med et par heftige eder.

Blev omstillet med det samme

- Når vi i stedet for at besvare spørgsmålet, om vi er privat- eller erhvervskunde, lirer nogle saftige og irritable gloser af, bliver vi med det samme stillet om til en medarbejder, skriver Mobilen.no.

I forbindelse med undersøgelsen slap testpersonerne for at opgive deres navn og ærinde og for at være sikre på, at der ikke var tale om tilfældigheder, blev samme fremgangsmåde afprøvet flere gange.

Telenor har efterfølgende overfor netmagasinet bekræftet, at talesystemet kan genkende vrede stemmer.

Fraråder snyd

- Den tekniske løsning er så avanceret, at systemet kan genkende frustration hos den, som ringer ind, siger informationschef Anders Krokan til Mobilen.no

Men han fraråder alligevel folk at bruge muligheden for at bande sig vej først i køen.

- Det kan være, at du bliver stillet om til en kundekonsulent, som ikke har specialkompetence på det område, dit spørgsmål vedrører, siger han til Mobilen.no.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Julian Olsen som Datateknikerelev ved afd. Thisted og afd. Esbjerg. Nyt job

Julian Olsen

Netip A/S

Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly