Debitel irettesat af Forbrugerombudsmanden

Er du Debitel-kunde, har du muligvis siden mandag i sidste uge betalt til en såkaldt ”Fri sms”-pakke, som du aldrig har bestilt. Debitel har nemlig automatisk tilmeldt sine kunder til pakken. Og det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med god markedsføringsskik.

Debitel har igen problemer med god markedsføringsskik, og dermed igen en konflikt med Forbrugerombudsmanden.

Konflikten er opstået, fordi Debitel i starten af august sendte et brev til sine mobilkunder og fortalte dem, at med mindre de aktivt frameldte sig inden den 17. september, ville de blive tilmeldt en sms-pakke, der koster 49 kr. om måneden.

Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med markedsføringsloven.

Debitel skriver selv i brevet til kunderne, at ”Debitel har fået solstik”. Og det er man sådan set enige i hos Forbrugerombudsmanden – i hvert fald har Debitel jokket i spinaten igen og lagt sig ud med god markedsføringsskik.

Markedsføringsmetoden er nemlig i strid med loven, for man må ikke påtvinge kunderne et produkt og en abonnementsudgift, som de aldrig har bedt om. Efter dansk ret er udgangspunktet, at man skal foretage sig noget aktivt for at indgå en aftale med en anden.

Aftale kræver aktiv tilmelding

Debitel forsvarer sig med, at der blot er tale om en vilkårsændring, som ikke kræver en aktiv tilmelding fra kunderne.

- Vi har varslet kunderne en prisstigning. Vi har givet kunderne mulighed for at vælge pakken fra, og havde vi ikke givet den mulighed, ville det have været ok med Forbrugerombudsmanden, for så havde der blot været tale om en almindelig ændring i vilkårene, mener Carsten Boldt, der er markedsdirektør hos Debitel.

Forbrugerombudsmandens jurister er ikke helt enige. De mener, at der er tale om en helt ny aftale.

Og nye aftaler må man ikke påtvinge sine kunder med mindre, der er tale om aktiv tilmelding, eller som det hedder fra Forbrugerombudsmanden ”positiv accept”.

Det dur altså ikke, når man - som Debitel har gjort - laver passiv tilmelding, eller som det hedder i jurasprog: ”negativ aftalebinding”.

- Der er tale om en tillægsydelse, og derfor kræver det positiv accept, siger Karen Søndergaard, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Debitel har desuden forsvaret sig med, at tilbuddet er ”yderst fordelagtigt”, men det er Forbrugerombudsmanden ikke enig i. Det må være op til den enkelte kunde at afgøre, om tilbuddet er fordelagtigt eller ej.

Sagen afsluttet

Sagen er dog afsluttet, idet Forbrugerombudsmandens jurister i løbet af de sidste par måneder med held har tvunget Debitel til at opgive den lidt for smarte markedsføringsmetode og desuden fået selskabet til at love, at det ikke længere vil bruge passiv tilmelding.

- Debitel har lovet at stoppe med fremgangsmåden, og så sker der ikke mere i sagen, lyder det fra Karen Søndergaard.

- Vi har valgt at efterkomme Forbrugerombudsmandens ønske og ikke tage diskussionen nu, tilføjer Carsten Boldt.

Men alligevel kan der være kunder, som er nået at blive tilmeldt sms-pakken.

- Vi forventer, at de personer som allerede er blevet tilmeldt, nu får et brev om, at de kan melde sig fra igen, siger Karen Søndergaard, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Det lover Carsten Boldt fra Debitel. Og han lover samtidig, at hvis der er kunder, der mener, at fremgangsmåden er forkert, kan de også få de penge tilbage, som de allerede har betalt for pakken.

- Der er kun tale om nogle få hundrede kunder, siger Carsten Boldt.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil