Debitel irettesat af Forbrugerombudsmanden

Er du Debitel-kunde, har du muligvis siden mandag i sidste uge betalt til en såkaldt ”Fri sms”-pakke, som du aldrig har bestilt. Debitel har nemlig automatisk tilmeldt sine kunder til pakken. Og det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med god markedsføringsskik.

Debitel har igen problemer med god markedsføringsskik, og dermed igen en konflikt med Forbrugerombudsmanden.

Konflikten er opstået, fordi Debitel i starten af august sendte et brev til sine mobilkunder og fortalte dem, at med mindre de aktivt frameldte sig inden den 17. september, ville de blive tilmeldt en sms-pakke, der koster 49 kr. om måneden.

Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med markedsføringsloven.

Debitel skriver selv i brevet til kunderne, at ”Debitel har fået solstik”. Og det er man sådan set enige i hos Forbrugerombudsmanden – i hvert fald har Debitel jokket i spinaten igen og lagt sig ud med god markedsføringsskik.

Markedsføringsmetoden er nemlig i strid med loven, for man må ikke påtvinge kunderne et produkt og en abonnementsudgift, som de aldrig har bedt om. Efter dansk ret er udgangspunktet, at man skal foretage sig noget aktivt for at indgå en aftale med en anden.

Aftale kræver aktiv tilmelding

Debitel forsvarer sig med, at der blot er tale om en vilkårsændring, som ikke kræver en aktiv tilmelding fra kunderne.

- Vi har varslet kunderne en prisstigning. Vi har givet kunderne mulighed for at vælge pakken fra, og havde vi ikke givet den mulighed, ville det have været ok med Forbrugerombudsmanden, for så havde der blot været tale om en almindelig ændring i vilkårene, mener Carsten Boldt, der er markedsdirektør hos Debitel.

Forbrugerombudsmandens jurister er ikke helt enige. De mener, at der er tale om en helt ny aftale.

Og nye aftaler må man ikke påtvinge sine kunder med mindre, der er tale om aktiv tilmelding, eller som det hedder fra Forbrugerombudsmanden ”positiv accept”.

Det dur altså ikke, når man - som Debitel har gjort - laver passiv tilmelding, eller som det hedder i jurasprog: ”negativ aftalebinding”.

- Der er tale om en tillægsydelse, og derfor kræver det positiv accept, siger Karen Søndergaard, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Debitel har desuden forsvaret sig med, at tilbuddet er ”yderst fordelagtigt”, men det er Forbrugerombudsmanden ikke enig i. Det må være op til den enkelte kunde at afgøre, om tilbuddet er fordelagtigt eller ej.

Sagen afsluttet

Sagen er dog afsluttet, idet Forbrugerombudsmandens jurister i løbet af de sidste par måneder med held har tvunget Debitel til at opgive den lidt for smarte markedsføringsmetode og desuden fået selskabet til at love, at det ikke længere vil bruge passiv tilmelding.

- Debitel har lovet at stoppe med fremgangsmåden, og så sker der ikke mere i sagen, lyder det fra Karen Søndergaard.

- Vi har valgt at efterkomme Forbrugerombudsmandens ønske og ikke tage diskussionen nu, tilføjer Carsten Boldt.

Men alligevel kan der være kunder, som er nået at blive tilmeldt sms-pakken.

- Vi forventer, at de personer som allerede er blevet tilmeldt, nu får et brev om, at de kan melde sig fra igen, siger Karen Søndergaard, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Det lover Carsten Boldt fra Debitel. Og han lover samtidig, at hvis der er kunder, der mener, at fremgangsmåden er forkert, kan de også få de penge tilbage, som de allerede har betalt for pakken.

- Der er kun tale om nogle få hundrede kunder, siger Carsten Boldt.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    BI-koordinator / IT & administrativ support

    Københavnsområdet

    Digitaliseringsstyrelsen

    Processtærk generalist med teknisk indsigt til it-styring

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S