Vi betaler dyrt for Googles gratis tjenester

Almindelige mennesker afgiver et væld af informationer, når de logger sig på Googles gratis tjenester. Det tjener selskabet mange penge på, men konsekvenserne for vores private liv kan blive voldsomme.

ComputerViews: Intet er gratis. Du skal nok komme til at bløde tykt på den ene eller anden måde. Denne universelle sandhed gælder også på nettet. Også for Google – dette varemærke, der nærmest er blevet synonymt med gratis mail, chat, tekstbehandling, regneark, søgetjenester og meget, meget mere.

Hver gang du bruger de gratis Google produkter, afgiver du nemlig et væld af private oplysninger om de vaner og interesser. Vel at mærke informationer, som er penge værd for aktive annoncører.

Tag for eksempel betingelserne for at bruge den populære Gmail. Klik ind på ”terms of service” og gå ned under ”privacy”. Selv om Google her bedyrer, at selskabet er opmærksomt på at beskytte brugernes privatliv, er realiteten, at Google må overvåge indholdet af dine mails. Alt sammen for at kunne sælge reklamelinks til de mails, du sender til kammeraten, konen eller kæresten.

Det er der penge i. Store penge. I andet kvartal 2006 tjente Google mere end 14 milliarder kroner.

Har du først afgivet disse informationer, så har du samtidig afskrevet dig enhver indflydelse på, hvor dine data bliver opbevaret. Eller hvor længe de bliver opbevaret hvor henne i verden. Eller hvad der sker, hvis Google fusionerer eller bliver opkøbt af en anden mastodont.

Google-bosser så som Eric Schmidt, administrerende direktør for hele koncernen, har også understreget flere gange, hvor værdifulde de data er for virksomheden. Da han offentliggjorde regnskabstallene for andet kvartal lagde han blandt andet vægt på, at selskabet kan målrette reklamerne lige ind i brugernes skærme.

Spørgsmål er bare, hvornår den slags gratis ydelser bliver for dyre for dig og mig. Måske den dag Google sælger alle vores yderst personlige data videre til andre?

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly