Charme, selvtillid og lækre headset bag GN-sejr

GN Netcom er den dygtigste leverandør i kategorien Tele- & Netværksudstyr. I løbet af det seneste år er selskabet også blevet verdens største.

Alle har ret til et fedt headset, så man både kan være mobil og arbejde effektivt uden at ligne en total tåbe med store gevækster på hovedet.

Og GN Netcom er godt i gang med at gøre headsettet ligeså cool, som det er praktisk.

De rå regnskabstal viser, at selskabet i 2005 gjorde en overbevisende indsats, der resulterede i en omsætningsfremgang på 41,7 procent til 1,978 milliarder kroner.
Det var dengang GN Netcom alene var divisionen for headset til kontormarkedet.

I foråret valgte GN Store Nord koncernen så at slå GN Netcom sammen med GN Mobile, der udvikler og sælger headset til mobiltelefoner under Jabra-mærket.

Samtidig satte den hæderkronede børsnoterede danske virksomhed et til salg skilte op ved koncernens hørerapparataktiviteter GN Resound og signalerede dermed til markedet, at headsettet er fremtiden for GN.

Den administrerende direktør for de samlede aktiviteter i GN Netcom, Hans Henrik Lund, fortalte i et interview med Computerworld på CeBit-messen i marts, at han nogle gange kalder sig selv ”drugdealeren”.

For når brugerne først har fået smag for den digitale livsstil med headsettet, så vil de ikke opgive det.

I 2005 solgte GN Netcom og GN Mobile til sammen 25 millioner headsets og forstærkere. Det svarer til 35 procent af det globale marked, og gør det samlede GN Netcom til verdens største leverandør af headset foran den amerikanske konkurrent Plantronics.

Det nye GN Netcom havde en 2005-omsætning svarende til 4,5 milliarder kroner og 1.800 ansatte. De skal nu bevise, at de kan få de to divisioners vækstrater på omkring 50 procent til at blive endnu større.

Hans Henrik Lund ser i princippet ingen vækstbarrierer på det næste lange stræk for GN Netcom. Alene på kontormarkedet skønnede han i foråret, at der i USA og Europa er 150 millioner mennesker, som taler i telefon mere end to timer om dagen – kun syv procent af dem bruger i dag headset.

En del af de syv procent bruger headset med ledning. Dem vil GN Netcom gerne sælge trådløse headset til – headset som den nyeste 9300-serie, der bruger Bluetooth til at holde forbindelsen med sin skulpturelle basestation, der også fungerer som lader og både håndterer fastnet- og ip-telefoni.

- GN Netcoms produkter er digital living. Vi bevæger os fra at være en traditionel ingeniørvirksomhed til at fokusere på forbrugerorientering, og det danske design er totalt afgørende for vores produkter, fortalte Hans Henrik Lund under CeBit.

Selvom designet er en afgørende faktor for at sikre sig headset kunder, så understregede Hans Henrik Lund ved samme lejlighed, at det på ingen måde betyder, at man går på kompromis med teknologien, og at udviklingsafdelingen i dag beskæftiger 200 mand mod 25 i 1999.

Den nærmeste konkurrent Plantronics ligger dog heller ikke mange hestehoveder bag GN, og især når det gælder headset til kontormarkedet i USA er amerikanerne foran.

Men også danske William Demant Holding og tyske Sennheiser Electronic søger fra Greve i København at gøre GN rangen stridig med headset under mærket Sennheiser Communications.

Endelig gør Hans Henrik Lund og hans medarbejdere klogt i at kigge ned og se, hvem der løber rundt om fødderne på dem helt nede ved jorden. Her vil blandt andre Michael Mathiesen i spidsen for svenske CellPoint gerne have en del af headset-markedet ved at gå et skridt videre med den digitale livsstil og markedsføre selskabets headset sammen med store livsstils mærker.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S