Fokus på glæde bag sejr til Top 100-debutant

Efter blot at have eksisteret i tre år, spiser FourFocus nu med ved de stores bord. En fordobling af omsætningen fra 24 til 47 millioner kroner taler sit eget tydelige sprog. Hemmeligheden er glæde på arbejdspladsen, hvor sure medarbejdere bliver sendt hjem.

Bordtennisbordet, sofaen og fladskærmen i det bagerste lokale vidner om en afslappet stemning blandt medarbejderne hos FourFocus i Ballerup.

Ifølge administrerende direktør Tommy Hansen er glæden i hverdagen enormt vigtig.

– Medarbejdere, der er sure, bliver sendt hjem. Vi er en ny virksomhed, og vi har gjort meget ud af at have en sjov hverdag, siger Tommy Hansen.

Han fortæller, at det selvfølgelig skal udmønte sig i ordrer, hvormed bundlinien også nyder godt af stemningen.

– Når medarbejderne er glade, så bliver kunderne glade og vender tilbage. Begejstring er nu engang et fantastisk element at have, siger han.

FourFocus er en lille virksomhed med kun 20 fastansatte. Det gør, ifølge Tommy Hansen, medarbejderne meget vigtige brikker i hverdagen.

Virksomheden har derfor satset på at få de rigtige nøglemedarbejdere, og de har håndplukket en del af dem.

Men hvad er det egentligt, FourFocus laver? Som navnet antyder, så har FourFocus fire kerneområder, hvoraf de to primære er kopi/print og it-drift. Derudover tilbyder de deres kunder finansiering samt, som noget helt nyt, produktion af tryksager:

– Nogle opgaver er der ingen kopimaskine, der kan klare. Så i stedet for at miste omsætning og tilknytning til kunden, så har vi simpelthen valgt at ’få et ben mere på’, så vi også kan tilbyde kunden tryksager. Det har virkelig været helt unikt for os. Det har gjort, at vi har bibeholdt en masse sager og kunder, og vi har fået yderlige omsætning, forklarer Tommy Hansen.

FocusTryk blev etableret i starten af 2006 og er dermed virksomhedens nyeste afdeling.

FourFocus store fremgang i omsætning, fra 24 millioner i 2004 til 47 millioner kroner i 2005 skyldes dog i høj grad nogle enkelte, men store ordrer.

– Vi fik nogle meget store it-sager og finansieringskontrakter. Det er selvfølgelig klart, at sådan nogle tager man gerne imod, hvis man vinder en licitation, som vi gjorde. Tre store kunder, der tilsammen gav os en omsætning på 15 millioner kroner, er noget, vi godt kan mærke, siger Tommy Hansen.

Han forklarer, at en anden vigtig årsag til succesen er, at kunderne bliver ved med at vende tilbage. FourFocus lægger vægt på at informere deres folk og kunder om, at det, de siger første gang, det er også det, som kunden får første gang.

– Bare fortæl sandheden med det samme. Der er ikke noget fnidder. Jeg tror, det blandt andet er derfor, vi har fået så mange store kunder de sidste par år, siger han.

Tommy Hansen og administrerende chef Preben Rasmussen, der ejer FourFocus i fællesskab, vil i den kommende tid ikke satse på nogen nye, store ting, men i stedet satse på deres primære forretningsområder.

– Vi er 100 procent enige om, at vi gør det, vi er gode til. Og det, vi ikke er så gode til, må vi betale os til. Hvis man kigger på bundlinien hele tiden og hvad det er, der driver værket, så skal det være glæden og kontakten til kunderne. Det er det, vi kan, siger Tommy Hansen.

Og det ser ud til at virke. I hvert fald tegner årets resultat for FourFocus, ifølge Tommy Hansen, til at blive en fordobling i forhold til 2005.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere