I år er det ikke en forhandler af hårde it-produkter, der løber med sejren i forhandler-kategorien. I stedet er det softwarehuset Component Software, der via salg af Business Intelligence-software (BI) har kæmpet sig til tops.
Virksomheden ser egentlig ikke sig selv som forhandler af komponenter, men som leverandør af løsninger.
Det skyldes, at selvom en stor del af indtægten kommer fra salg af software, som eksempelvis BI-software fra BusinessObjects og dataintegrations-software fra Informatica, så medvirker også konsulentarbejde til de sorte tal på bundlinien.
– Vi sælger hænder og fødder med kompetencer, og vi skal til stadighed være den leverandør, der kan levere det højeste kompetenceniveau inden for vores fokusområde, siger direktør Claus Kruse om virksomhedens målsætning.
Datamigrering er et af stikordene for Component Software, og det er her, virksomheden henter en del af succesen.
Flere og flere virksomheder erkender nemlig, at store projekter står og falder med netop datamigreringen, eksempelvis når data skal flyttes fra et system til et andet.
Til at hjælpe sig har Component Software allieret sig med nogle af markedets førende produkter ud fra en Best of Breed-strategi. Dette valg forkorter beslutningsprocessen, da kunder slipper for at fokusere på hvilke værktøjer, der skal bruges, fortæller Claus Kruse.
– Hvis produkterne er Best of Breed, er det ikke så vigtigt, om det hedder A eller B. Det handler om at komme i mål. Det svarer til at diskutere, om man skal køre en BMW, en Audi eller en Mercedes til Rom, siger han.
At kunderne ikke selv skal vælge køretøj, falder tilsyneladende i deres smag. Bag en stigning i omsætning på godt 68 procent – til i omegnen af 54 millioner – gemmer sig nemlig den forklaring, at Component Software har haft held til at tiltrække en række nye kunder, der primært skal findes blandt landets 300 største virksomheder.
Og det er konsulentydelser, de nye kunder efterspørger. 60 procent af omsætningen hentes ved at sælge service til kunderne, og det har givet behov for ekstra arbejdskraft.
– To tredjedele af vores nyansættelser er konsulenter, og det indikerer, hvor væksten også vil være i de næste år. Det er klart inden for salg af service, siger Claus Kruse.
14 nye medarbejdere er det blevet til i år, og det tal er planlagt at stige til 20 inden årets udgang. Det svarer til en fordobling af medarbejderstaben. Ifølge direktøren råder virksomheden, der er grundlagt i Norge i 1997, nu over nye profiler, der gør det muligt at løse langt mere komplekse opgaver for kunderne.
Derved kan Component Software i højere grad fortsætte med at tilbyde komplette løsninger, hvor også implementering og support er inkluderet, frem for kun softwaren.