TDC: Mobiltelefoni skal være en dagligvare

TDC Mobil har øget både omsætning og lønsomhed så markant, at det løber med titlen som årets it-supersværvægter. Selskabets topchef peger på sundt købmandskab som nøglen til succes i et marked under hastig forandring.

Hvem sagde, at det altid er en fordel at være lille og vågen?

Resultaterne hos Danmarks største mobilselskab TDC Mobil modbeviser i hvert fald mange af fordommene om, at store selskaber er langsomme til at tilpasse sig markeder i forandring.

Selskabet har leveret en indtjeningsvækst de senere år som mange, langt mindre konkurrenter, kun kan drømme om.

Sidste år steg TDC Mobils driftsindtjening med 25 procent til godt 1,5 milliarder kroner – og det var ikke fordi året før var sløjt.

Da steg indtjeningen nemlig med 34 procent.
Styrer uden om priskrig
Det er vel at mærke sket i et marked, hvor priserne på det vigtigste produkt, mobilminutter, er halveret over de seneste par år.

- Hvis priserne ikke var faldet så meget, ville vi have genereret en indtjeningsvækst på 30-40 procent, siger TDC Mobils direktør Mads Middelboe, ikke uden stolthed.

Selskabets omsætning er også inde i en god vækstgænge med en stigning sidste år på 10 procent til 6,97 milliarder kroner.

En fleksibel strategi indenfor TDC familien er en af årsagerne til succesen, vurderer Mads Middelboe.

- Det er en af nøglerne at kunne operere med flere mærker for at tilfredsstille forskellige kundesegmenters behov, siger han.

Det har også i nogen grad friholdt TDC Mobil for deltagelse i den benhårde priskonkurrence i discountsegmentet, hvor det TDC-ejede lavprisselskab Telmore befinder sig.

- Vi har en positionering om, at vi skal være mere værd for kunden, siger Mads Middelboe.

Der er nogle tegn på, at det er lykkedes. I hvert fald viser en undersøgelse fra Gallup GTI, at TDC Mobil scorer klart højere points end de andre netværksoperatører hvad angår loyalitet og kundetilfredshed.

Telefoni skal sælges som dagligvare

Mobiltelefoni er selvfølgelig en mere kompliceret vare end vaskepulver, men det er ikke teknikken, der skal sælge produktet. Tværtimod.

- Branchen er blevet bedre til ikke at fokusere på teknologier. Jeg plejer at sige, at vi skal have gjort det her til en dagligvare, siger Mads Middelboe, som trådte sine ledelsesmæssige barnesko hos Mölnlycke, der sælger hygiejneprodukter.

Effektiv og præcis markedsføring er blevet et afgørende element i konkurrencen i en branche, hvor ingen kan hævde at være lysår foran på den teknologiske front.

- Alle konkurrenter har i princippet adgang til den samme teknologi.

Så selvom den tekniske udvikling går hurtigt, kan det godt være rigtigt nu og da at træde på bremsen og lade andre tage skraldet for en for hurtig udrulning af nye teknologier.
- At være ’first mover’ er ikke en farbar strategi, siger Mads Middelboe.

- Vi tror på evolution frem for revolution, fortsætter han.

Et eksempel er 3G området, hvor mange har kritiseret TDC Mobil for at være for langsomt på aftrækkeren. Men det er ikke en kritik, der anfægter direktøren.

- Vi har ikke plastret hele Danmark til med 3G stationer. Det ville have været forretningsmæssigt uansvarligt, siger han.

Regulering truer forretningen

Selvom TDC Mobil er kommet godt ind i 2006, lurer der adskillige udfordringer forude.

Det gælder reguleringen af de såkaldte termineringspriser, hvor TDC Mobil og dets to største konkurrenter, Sonofon og TeliaSonera, skal nedsætte gennemsnitspriserne med omkring 35 procent over de næste to år.

En anden udfordring er det forestående fald i roamingpriserne efter EU Kommissionen har presset teleselskaberne til at reducere deres ofte eksorbitante afgifter på området.

Her regner TDC Mobil dog med, at forøget forbrug kan afbøde en del af faldet i priserne.

- Det er skidt, når man har et produkt, som kunderne er bange for at bruge, fordi det er for dyrt, siger Mads Middelboe.

KMD A/S

SAP Solution Specialist

Nordjylland

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Digitaliseringsstyrelsen

Processtærk generalist med teknisk indsigt til it-styring

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S