It-direktør: Kunder headhunter medarbejdere

Den seneste tids debat om jobkarteller, der hindrer medarbejdere i at skifte job, har for ensidigt fokuseret på medarbejderens situation. Virksomheder kan have gode grunde til at lave aftalerne, mener it-direktør.

Da beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) på et samråd i sidste uge efter lang tids politisk pres besluttede, at han vil stoppe de hemmelige kartel-aftaler mellem blandt andre it-selskaber, vakte det jubel hos både fagforbund og politikere.

Men det er ikke alle parter, der er lige begejstrede.

Branche-
organisationerne ITEK og IT-Branchen har offentliggjort en række anbefalinger til, hvordan virksomheder skal benytte sig af aftalerne og mener ikke, at der er behov for lovindgreb.

Direktør i den lille bornholmske it-virksomhed Formula Micro, Michael Dam, har samme holdning.

Mister medarbejdere

Han mener, at den seneste tids debat har været for ensidig, og han kan godt nikke genkendende til de problemer, der kan få virksomheder til at lave kartel-aftaler.

- Jeg har som direktør i et it-firma flere gange været udsat for, at vores kunder headhunter dygtige medarbejdere, som vi gennem længere tid har brugt mange ressourcer på at uddanne, siger han.

Ifølge Michael Dam kaprer kunderne derved ikke alene medarbejderen, men it-virksomheden mister også det arbejde, som udføres af vedkommende.

- Det vil være nemt at sige, at vi bare kan overbyde kundernes tilbud til disse medarbejdere, men sådan hænger verden ikke sammen, siger han.

Formula Micro har efterhånden oplevet adskillige gange, at kunderne headhunter virksomhedens medarbejdere.

- Jeg kan huske tre tilfælde gennem de senere år, heraf to inden for det sidste år. Og det er ret mange, når vi kun er 11-12 medarbejdere i virksomheden, uddyber Michael Dam.

Billigere selv at ansætte konsulent

I det ene tilfælde var det en Navision-konsulent, som arbejdede meget intensivt hos en kunde gennem flere år. Derfor kalkulerede kunden, at det ville være billigere at ansætte vedkommende, forklarer han.

I alle de tilfælde, som Michael Dam husker, har det været kunderne, der har kontaktet Formula Micros medarbejdere.

- Det sidste tilfælde var en tekniker, som arbejdede med nogle specialopgaver på nogle servere hos en kunde. Og kunden mistede så sin egen it-medarbejder og fik så syn for, at vi havde en dygtig medarbejder, han godt kunne bruge. Og så mistede vi jo egentligt både kundearbejdet og medarbejderen, siger Michael Dam.

Formula Micro har ifølge direktøren aldrig haft kartel-aftaler.

Men han indrømmer, at efter den slags oplevelser har han haft i tankerne at aftale, at man ikke kontakter hinandens medarbejdere i forbindelse med nogen specifikke opgaver. Men det er aldrig blevet til noget konkret, fortæller han.

Claus Hjort skal huske virksomhederne

Michael Dam mener, at beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) også skal overveje virksomhedernes problemer i den kommende tid, så han ikke ensidigt fokuserer på den situation, medarbejderen står i.

- Jeg er ikke sikker på, at jeg har en konkret løsning på der her, men jeg synes da, man skal passe på med ikke at låse alt for meget med lovgivning. For det kan jo godt være, at jeg har lyst til at lave en aftale med en kunde om, at kunden i en eller anden projektperiode ikke tager mine medarbejdere. Men det kunne egentligt også være omvendt, således at kunden havde en dygtig projektmedarbejder, som jeg kunne få fingre i, siger Michael Dam.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Steno Diabetes Center Copenhagen

Fremadskuende datatalent til digital transformation

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Supporter til Service Desk

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly