De digitale indfødte

Klumme: Er de digitale indfødte så meget anderledes, end vi digitale indvandrere? De unge indfødte vil gerne aflevere tysk-opgaver som podcast og kan MSN'e med 20 personer på én gang.

På Ørestad Gymnasium i København går de digitale indfødte, som Marc Prensky kalder dem.

Det er unge, som er vokset op med computeren og alt det nye it-udstyr som en naturlig del af deres hverdag, og som nu har valgt at gå på et gymnasium, som fokuserer på medier, kommunikation og kultur.

Hvad bruger vi it til?
I sidste uge havde man på konferencen New Media Days inviteret fem af disse digitale indfødte til at komme og fortælle de ældre digitale indvandrere i 30-40 års alderen om, hvordan eleverne bruger it til daglig.

De bruger internettet rigtig meget.

Som et redskab til at se skemaet, aflevere materiale i afleveringsmapperne på skolens intranet, få meddelelser fra lærerne, til at downloade, Google, lave lektier, være på Messenger, modtage Nyhedsfeeds og være i kontakt med deres venner – og for pigernes vedkommende helst det hele samtidig.

Mange krav til lærerne
30 elever i et klasselokale stiller mange krav til læreren.

Og der synes eleverne, at podcasting fungerer virkelig godt. For med podcast kan man arbejde med stoffet i ro og mag.

Det er muligt for eksempel i tysk at podcaste sin egen højtlæsning direkte til læreren og få respons tilbage fra læreren på udtalen.

Podcasting virker også til lektier i
matematik.

“Matemaktiklæreren podcaster de 10 sider, man har fået for. Det er meget godt at få ham med hjem i øret, så man kan høre det, man synes er svært, flere gange”, sagde en af pigerne.

Gratisaviser
De læser gratisaviserne på vej til skole, fordi gratisaviser er en god måde at underholde sig på i metroen, men køber kun sjældent en avis.

De er på radio, msn, tv og så videre hele tiden, fordi de ikke vil gå glip af noget.

“Jeg skal være en del af så mange ting som overhovedet muligt”, sagde en af pigerne.

En af drengene havde det ikke sådan. Han foretrak, at gøre en ting ad gangen.

“Mobilen er en forlængelse af min arm, og jeg bruger den til sms og msn og et billede i ny og næ, men ikke til at gå på nettet” fortalte en af pigerne.

Hun sender mellem 20-200 sms’er om dagen og har gratis sms på sin mobil. 10 procent af sms’erne er vigtige. Drengene sender kun få og faktuelle sms’er.

MSN hver dag
De bruger msn hver dag i flere timer fra klokken 16 og til de går i seng.

100-150 personer er tilsluttet deres msn. De kan have 20 samtaler kørende på en gang, “og det kan godt blive lidt forvirrende, hvor man kommer til at sende svar til de forkerte” som en af pigerne sagde og smilede.

De gider kun bruge nye tjenester, hvis de er nemme at bruge.

Online har de købt musik, iPod, computer og bøger.

Ringe-toner og wallpapers er yt, og det er et tabersignal at have en opgejlet mobil med masser af ringetoner.

De deltager i sms-konkurrencer, hvor det er til almindelig sms-takst, og hvor man kan vinde noget. De er ikke afvisende over for at betale for noget helt vildt interessant indhold på nettet.

De ser Myspace som et forum til at blive opdateret på, hvad der sker. Men fortrækker msn, fordi det er folk, de kender.

“Det er blevet lidt taberagtigt at lære folk at kende på nettet. Ligesom at gå på dating.dk – er du ikke lækker nok til at score en i virkeligheden?” sagde en af pigerne og grinede.

Er de anderledes
Er der så mange forskelle på de digitale indfødte og de digitale indvandrere?

Hvis man skal udvikle indhold til både os og dem, kræver det, at man sætter sig ind i os som brugere, vores behov og brugssituationer, at man kobler denne viden med en solid viden om de mange teknologiske muligheder, og at man gør det nemt for os at overskue, hvad vi skal betale for at bruge de nye tjenester, og hvordan vi betaler.

I fremtiden regner jeg med, at mange flere firmaer bliver gode til at mestre sådanne tværfaglige udviklingsforløb, også selvom de ikke besidder alle kompetencerne in-house.

Pouline Middleton er direktør for Crossroads Copenhagen, et netværk for kultur, medier og kommunikationsteknologi.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for klumme-skribentens holdning.





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud strategy 2020 - fokus på management teknologier til hybrid cloud og multi cloud samt compliance aspektet

På Cloud Strategy 2020 tegner vi billedet af en cloud-verden, der strækker sig langt ud over landegrænserne, og hvor mange valg skal træffes, hvis du skal have fuldt udbytte. Mød eksperter, leverandører og andre cloud-brugere og bliv inspireret til nye satsninger i din egen virksomhed.

29. september 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

30. september 2020 | Læs mere


Giv dit salg og kundeservice et løft med Dynamics 365

Microsoft har sat turbo på udviklingen af Dynamics 365, som er stærkere, mere omfattende og mere fleksibel end nogensinde før. Resultatet er et hav af nye muligheder. Både for dig, som allerede bruger dele af Dynamics' ERP-funktionalitet, og for dig som vil høste fordelene af alle de andre smarte funktioner, Dynamics 365-platformen byder på.

06. oktober 2020 | Læs mere






Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Find den rette model til din organisation: Ny guide til outsourcing er fyldt med tips & tricks
Mængden af outsourcede it-opgaver er steget støt over de sidste 10 år. Det giver mening, for samtidig er kompleksitet og forretningens forventninger til hastighed også steget. Men outsourcing er også et strategisk valg. For skal du hyre direkte, gennem en leverandør eller skabe dit eget sourcingselskab? Og hvad er fordele - og ulemper ved hver model? Det får du en række konkrete bud på hvor 5 relationship modeller og 3 prismodeller gennemgås og evalueres.