Den nye SOA-pjece skal sikre, at de offentlige myndigheder får en fælles forståelse af det serviceorienterede arkitektur-begrebet, da en fælles forståelse vil blive en af nøglerne til samarbejde på tværs mellem myndighederne – og ikke mindst en ensartet borgerservice.
– Der er en fare for, at det udvikler sig i forskellige retninger, hvis ikke vi kommunikerer en fælles forståelse, siger Søren Peter Nielsen, chefkonsulent og it-arkitekt i It- og Telestyrelsen.
Derfor er det nu af styrelsens vigtigste prioriteter at sikre den fælles forståelse, herunder enighed om at serviceorienteret arkitektur trinvist i en række faser.
Konkrete initiativer på vej
- Samtidig arbejder vi også på konkrete initiativer, som serviceorienterede infrastruktur for e-handel, siger Søren Peter Nielsen.
Siden styrelsen i 2003 udsendte hvidbogen om it-arkitektur – hvor der grundlæggende blot stod, at myndighederne skulle arbejde frem mod en serviceorienteret arkitektur uden mere konkrete anvisninger – er der sket meget.
Mange steder arbejder myndighederne målrettet med den serviceorienterede arkitektur.
Og ligesom i private virksomheder, opdager mange af myndighederne, hvordan det kræver langt mere end investering i en servicebus fra den første og bedste leverandør.
Det handler lige så meget om de rette kompetencer og ikke mindst en stærk governancemodel.
– Når der laves services, som 12 forskellige myndigheder anvender, er det vigtigt at have retningslinjer for, hvem der har ret til at anmode om ændringer, og hvem der skal betale for dem, siger Søren Peter Nielsen.
Særligt store udfordringer i det offentlige
Udfordringerne er særligt store i det offentlige.
Hvor en privat virksomhed nemt kan udstikke overordnede retningslinjer for arkitekturarbejdet og sikre, at de bliver fulgt, er det mere vanskeligt i Danmark på grund af traditionen for en decentral struktur.
– Udenlandkse kolleger løfter øjenbrynene, når jeg fortæller om vores udfordringer. De er vant til en mere centralistisk struktur, hvor de dikterer løsningerne. Til gengæld opnår vi i Danmark en bedre forankring og mere robust fremdrift, når først de fælles beslutninger er taget, siger Søren Peter Nielsen.
I den kommende tre-årsplan for det offentlige digitaliseringsarbejde forventes SOA at blive bygget ind som et vigtigt middel til at indfri de forretningsmæssige mål for den offentlige sektor.
Denne artikel stammer fra Computerworld-magasinet CIO 06 2006.