Spamcop lagde TDC-server i håndjern

En mailserver hos TDC havnede tirsdag endnu engang på den omdiskuterede blackliste hos Spamcop. Problematikken er en gordisk knude, mener TDC.

En af TDC’s mailservere havnede i går på den stærkt omdiskuterede RBL-liste (Real-time Spam Black List) fra organisationen Spamcop.

Det betød, at kunder hos udbydere, som benytter Spamcops liste for at forhindre spam, ikke kunne modtage mails fra et ukendt antal kunder hos TDC.

Det fortæller Kim Høse, som er produkt-udviklingschef hos TDC Erhverv.

Er holdt op med at spørge

Det er uklart, hvorfor TDC-serveren havnede på listen. Ifølge Kim Høse sker det nemlig efterhånden så ofte, at firmaet simpelthen er holdt op med at spørge.

I stedet sørger TDC skyndsomst for at skifte serverens ip-nummer, så kundernes mails alligevel kan nå frem til modtagere, som er kunder hos mailudbydere, der benytter Spamcop som filter for spam.

Ifølge Kim Høse behandler TDC omkring 10 millioner mails om ugen. Problemet er, set fra TDC’s synspunkt, at hvis bare en enkelt mail af de 10 millioner bliver opfattet som spam af Spamcop, så er der lukket for det varme vand. Og den TDC-server, som har leveret mailen, kommer på listen i 24 timer.

- Vi kan ikke slippe af med det. Vi har prøvet, Kim Høse.

Senest har TDC på et forum om spam været i direkte dialog med nøglepersoner fra Spamcop, hvor firmaet fremlagde sit syn på sagen.

- De spurgte, hvad vi synes om deres service og den måde det fungerede på. Der kunne vi jo kun fortælle, at vi faktisk ikke synes ret godt om det, siger Kim Høse.

Ifølge Kim Høse er problemets kerne ikke Spamcop, men at en del kun bruger Spamcop til at validere, om en e-mail indeholder spam eller ej.

Brug vægtede systemer

Hvis kunderne i stedet brugte såkaldte vægtede systemer, som kontrollerer både blacklister og andre faktorer, ville der ikke være noget problem.

- Spamcop gør et godt stykke arbejde. De lukker en hel masse. Men de tager på ingen måde højde for den måde internetudbyderne generelt sikrer, at man overhovedet kan sende mails. Og det giver altså udfordringer her, siger Kim Høse.

I øjeblikket klarer TDC problemet manuelt. Hver gang en TDC-server havner på listen, skifter personalet ip-adresse på den ramte server, så kunders mail på den måde alligevel havner hos de rigtige modtagere, fortæller Kim Høse.

- Det sker simpelthen for at sikre vores kunder en service, som vi selv kan være bekendt, siger Kim Høse.

Den gordiske knude

Problematikken med RBL-listerne er ifølge Kim Høse internetudbydernes gordiske knude. Emnet bliver løbende diskuteret i organisationen ISP Sikkerheds Forum, og firmaet har også indledt dialoger med udenlandske mailleverandører, samtidig med at firmaet deltager i et internationalt samarbejde på området.

Men alligevel er ingen nået frem til, hvordan knuden skal hugges over. Ifølge Kim Høse er der nemlig ikke nogen nem løsning på spam-problematikken.

- Der er mange kloge mennesker som diskuterer løsningen, for der er ikke noget entydigt svar. Men en af tingene er i al fald at sørge for, at man ikke selv lukker noget ude uforvarende, siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    Business Central: AI, Power Apps og branchemoduler

    Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

    It-løsninger | Aarhus C

    Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

    Få inspiration fra spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Niklas Matzen Groth, 28 år,  som Data Engineer. Nyt job

    Niklas Matzen Groth

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S