Rambøll: Nu viger vi uden om kartel-aftaler

Ingeniørforeningen i Danmark har indgået jobkartel-aftaler med Rambøll Management, erkender parterne. Rambøll vil nu vige uden om non-solicitationsaftaler i alle fremtidige kontrakter. De eksisterende vil ikke blive rørt.

Konsulenthuset Rambøll Management, der blandt andet står bag den årlige rapport IT i praksis, går sammen med Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) i kampen mod konkurrencebegrænsende aftaler.

Begge parter fjerner den jobkartel-aftale, som på begge sider har hæmmet medarbejdernes muligheder i at søge arbejde hos hinanden.

Rambøll Management har desuden valgt at fjerne aftalerne fra alle fremtidige kontrakter med andre kunder.

Det sker, efter IDA i begyndelsen af november indrømmede, at forbundet - efter eget udsagn helt uforvarende - var kommet til at underskrive en enkelt jobkartel-aftale.

Aftale gik begge veje
Aftalen var en del af Rambølls Managements almindelige vilkår for konsulentbistand og dermed også en del af den kontrakt, der var indgået mellem IDA og Rambøll Management.

Aftalen var formuleret sådan, at IDA ikke kunne ansætte Rambøll-medarbejdere, der var beskæftiget med opgaven, mens Rambøll Management var forhindret i at ansætte alle IDA’s medarbejdere.

- Konsulenter og kunder kommer ofte tæt på hinanden og det kan være nærliggende at tilbyde hinanden ansættelser efterfølgende. Men vi synes, at non-solicitationsaftaler er et tungt bånd at lægge på vores medarbejdere, lyder det direktør Tonny Johansen fra Rambøll Management.

Han mener, at det er mere interessant at fastholde medarbejderne gennem et spændende og motiverende arbejdsmiljø.

- Ønsker folk at komme væk, er der alligevel ikke noget, vi kan gøre andet end at ønske dem held og lykke og måske håbe, at de kommer tilbage igen en anden gang, siger Tonny Johansen.

Han mener derimod, at det er klart at foretrække, at medarbejderne bliver ansat hos virksomhedens kunder, hvis de forlader firmaet.

Eksisterende kunder skal selv henvende sig
Trods de nye meldinger vil Rambøll Management ikke automatisk fjerne de hundredevis af non-solicitationsaftaler, som selskabet har indgået med sine kunder.

Det skyldes ifølge Tonny Johansen administrative overvejelser.

- Det undlader vi for at mindske det administrative bøvl. De fleste kunder er ikke engang opmærksomme på aftalerne og ville derfor ligne et stort spørgsmålstegn, hvis vi henvendte os for at revidere dem, siger Tonny Johansen.

Han bedyrer, at aftalerne indtil nu ikke har været håndhævet. Det har betydet, at ansatte har været i stand til at skifte job, fortæller han.

Tekst afleveres til tværministerielt udvalg
Hos IDA er Leif Dyrmose, formand for Ansatte Ingeniørers Råd, glad for, at Rambøll Management har valgt at fjerne non-solicitationsaftaler fra standardkontrakterne.

- Men det er stadig vigtigt, at politikerne forbyder aftalerne og hemmeligholdelsen af dem. For det forhold, at IDA uforvarende kunne blive omfattet af en aftale, viser med al ønskelig tydelighed, at der er behov for et lovindgreb, siger Leif Dyrmose.

Derfor vil IDA også indlevere teksten fra aftalen med Rambøll Management til det tværministerielle udvalg, der i øjeblikket er i gang med skabe et overblik over problemets omfang.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.