Ingen vej uden om open source i Second Life

ComputerViews: Det populære netbaserede parallelunivers’ fortsatte levedygtighed er betinget af et skift til open source-software.

ComputerViews: Internetveteraner hæver næppe øjenbrynene over det tredimensionelle univers, som Linden Labs har skabt med Second Life.

Det er en verden baseret på social software, som trækker spor helt tilbage til sidste årtusinde, hvor eksempelvis danske digitale tjenester som Diatel og ikke mindst Opasia søgte at tiltrække kunder til små lukkede universer, hvor salg og køb var Gud.

Diatel og Opasia slog ikke an.

Gammeldags skrammel

Forretningsmodellen var gammeldags og mekanikken i systemerne skramlede.

Men siden da er teknologierne på nettet blevet modne.

Og Linden Labs har forstået at indbygge en solid dosis interaktiv fascinationskraft og en ikke ueffen digital økonomi i Second Life.

Det betyder, at gamle ideer kendt fra online-rollespil nu er revitaliserede.

Konsekvensen er, at antallet af brugere er vokset med flere hundred tusinde i løbet af de seneste måneder i Second Life.

Tillid er afgørende

I takt med, at flere og flere virksomheder ser sig om og er i gang med at udforske mulighederne i Second Life, bliver det imidlertid mere og mere klart, at tillid til Linden Labs og selskabets sociale software bliver helt afgørende for den lidt mere langsigtede fremtid for Second Life.

Det er langt fra overraskende, at eksempelvis IBM’s satsning på at benytte Second Life til centrale dele af sine forretningsområder er fuldstændig afhængig af, at virksomheden har fuld kontrol over egne kritiske virksomhedsdata, og at transparensen i Second Lifes systemer er total.

På samme måde vil tillidsmodellen være afgørende for de fleste private brugere, der begynder at engagere sig økonomisk i Second Life.

Når virtuelle tjenester og jord bliver betalt af brugerne, er modkravet pålidelighed, tilgængelighed og en gennemskuelig ansvarsfordeling.

Derfor står Linden Labs i øjeblikket ved en afgørende korsvej, hvor det er nødvendigt for virksomheden at beslutte sig til, om de efterhånden gamle løfter om at gøre Second Life til open source skal indfries eller ej.

Jabber jabber du

For mere end et år siden lovede Linden Labs nemlig, at virksomheden var på vej til at omstille Second Life til at bygge på åbne, veldefinerede standarder, der skulle bane vej for at skifte enkeltkomponenter til open source-software som eksempelvis instant messaging-produktet Jabber.

Second Life-klienten, som næsten to millioner Windowsbrugere nu har installeret, blev også meldt under udvikling i Linux- og Mac-versioner.

Men de versioner er endnu ikke på markedet.

Vælger Linden Labs at indfri sine løfter om at åbne sin verden som open source nu, vil der være tale om de seneste års mest markante storskala-eksperiment på internettet.

Vil andre gribe muligheden?

Det er ikke svært at forestille sig, at en række andre internetaktører vil gribe mulighederne for at integrere med Second Life.

Mon ikke en Google Second Earth-søgetjeneste med direkte teleportering til ethvert givent sted i Second Life-universet ligger lige for?

Eller direkte links mellem de vante todimensionelle websites og Second Life-tjenester?

Går Linden Labs den vej, er der reel udsigt til, at fremtiden kan byde på et sammenhængende og nært forbundet Second Life-univers, som drives af myriader af aktører i et system, der gør det attraktivt for alle involverede at innovere og udbrede universet. På præcis samme måde, som da World Wide Web blev skabt i starten af halvfemserne.

WWW er i høj grad et af de bedste eksempler på, at open source og åbne standarder skaber de bedste muligheder for at opbygge systemer, der rummer tillid, får vidtrækkende udbredelse og er i konstant fornyelse. Det bør Linden Labs hurtigst muligt kopiere, hvis Second Life ikke blot skal huskes som en parentes på vejen til et nyt socialt og rumligt internet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere