Apples salg af musik på nettet styrtdykker

Nye tal for det amerikanske marked viser, at salget af onlinemusik er stærkt faldende. Som den største spiller på markedet er Apple hårdt ramt.

Selvom Apple sælger flere og flere iPods, er succesen ikke fulgt med over til virksomhedens online musikforretning, iTunes Store.

Det viser friske tal fra det amerikanske analysehus Forrester Research.

Siden januar er salget faldet med 65 procent, og selvom det ifølge andre tal fra Nielsen Soundscan er en tendens, der kan ses på hele markedet for online salg af musik, rammer det alligevel Apple hårdest.

Apple sidder via iTunes Store på op imod 80 procent af verdensmarkedet for salg af musik på internettet.

Også faldende salg i 2005

I 2005 faldt salget også i årets første måneder, men et godt forår reddede billedet. Men opturen har ikke gentaget sig i år, fortæller Josh Bernoff, analytiker hos Forrester Research, i et interview med The Register.

Her tegner han et dystert billede for markedet:

- Der er ingen tegn på, at der er enorm vækst på vej, og hvis man kigger på tallene fra Nielsen SoundScan, må man spørge sig selv om, hvad der er at være begejstret for, siger han.

DRM er problemet

Ifølge Josh Bernoff skal skylden for det faldende online musiksalg findes i den digitale kopibeskyttelse, DRM.

- Salget af CD’er er faldet 20 procent over de sidste fem år, men det her skal ikke tages for, at salget er på vej tilbage. Mulighederne for at downloade piratkopieret musik er så gode, at DRM mere synes som et problem end som en fordel for forbrugerne, siger Josh Bernoff til The Register.

Ved en branchekonference i Manchester i oktober forudsagde chefen for den engelske del af Columbia, en underafdeling af Sony BMG, at DRM ville forsvinde inden for 12 måneder.

Det udsagn har Sony BMG ikke efterfølgende ønsket af kommentere på, skriver The Register.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car