Søgemaskiner kan være risikable

En undersøgelse fra McAfee viser, at 3-8 procent af søgemaskinernes resultater er links til websider, der indeholder spyware eller adware.

Når man søger efter information på internettet, vil tre procent af resultaterne fra søgemaskinerne føre til websider med et tvivlsomt indhold. Er der tale om sponserede søgeresultater, er omfanget af de tvivlsomme websider helt oppe på otte procent. Det fremgår af en undersøgelse fra McAfee.

Sikkerhedsfirmaet McAfee har gennemført undersøgelsen via dets tjeneste Siteadvisor og har foretaget testsøgninger efter 2.500 nøgleord. Resultaterne blev herefter undersøgt for, om de førte til websider, der prøver at installere spyware, adware eller andet uønsket software.

Undersøgelsen viser, at tjenesten AOL’s søgemaskine kom ud med færrest usikre resultater (3,6 procent), mens Yahoo leverede flest tvivlsomme søgeresultater til brugerne (5,1 procent).

Et sponseret søgeresultat er en annonce, der passer til det emne, brugeren har søgt efter. På baggrund af, at omfanget af tvivlsomme websider er væsentligt større på de sponserede resultater end på de ikke-sponserede, konkluderer McAfee, at søgemaskinerne tjener gode penge på at tage mod annoncer fra tvivlsomme websteder.

McAfee anslår, at søgemaskinernes samlede, årlige fortjeneste fra annoncører, som henviser til tvivlsomt indhold, løber op i mere end 7 milliarder kroner.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S