Medieselskaber går efter mobilt indhold

I USA ser man en stigende tendens til, at medieselskaber går efter den store omsætning, der er på mobilmarkedet. I Nordens største mediekoncern, Egmont, er man allerede godt i gang med mobile services.

Flere medieselskaber inklusive MySpace og MTV vil ind på det voksende mobiltelefonmarked for indhold og tjenester. Det skriver Financial Times.

Ved at fokusere på indhold og tjenester håber selskaberne på at kunne konkurrere på andre parametre end den traditionelle samtale-pris.

MySpace indgik således for en måneds tid siden en aftale med USA's største operatør, Cingular, der giver MySpace-kunder ret til at se og skrive i egne profiler samt sende billeder og beskeder over telefonen.

Men der vil potentielt kunne opstå problemer i afklaringen af, hvordan omsætningen skal fordeles mellem operatører, teleselskaber og medieselskaber.

- Den mobile forretningsmodel er på vej til at blive mere flydende, siger Chris DeWolfe, som er medstifter og chef for MySpace, til Financial Times.

Han påpeger, at forretningsmodellerne vil skifte fra selskab til selskab, fra land til land og så videre.

- Nogle vil have reklamebaserede applikationer, og andre vil kræve et månedligt abonnement, mens andre igen vil opkræve betaling for den mængde, som folk downloader, siger han.

Sammensmeltning af mobiltelefon og net

Også i Danmark ser man et stadig større mobilsalg fra medieselskaberne.

Nordens største mediekoncern, Egmont, har længe været på markedet. Men selskabet ønsker ikke at sælge blindt ud af ringetoner og mobil-logoer.

- Konkurrencen inden for for eksempelvis ringetoner er alt for hård. Samtidigt har vi nogle etiske regler, som vi ikke ønsker at gå på kompromis med. Men vi har i forvejen stærke brands. Og dem ønsker vi at styrke ved at tilbyde mobilt indhold, siger Per Fisker, udviklingschef, Egmont Serieforlaget.

Han peger på, at Egmont Serieforlaget især fokuserer på, at det mobile indhold helst skal smelte sammen med både forlagets produktportefølje og ikke mindst selskabets hjemmesider.

- Der er ingen tvivl om, at medierne smelter sammen. Og vi kan bruge mobiltelefonen til eksempelvis, at vores brugere køber sig til flere services eller rettigheder online, siger Per Fisker.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere