Flere medieselskaber inklusive MySpace og MTV vil ind på det voksende mobiltelefonmarked for indhold og tjenester. Det skriver Financial Times.
Ved at fokusere på indhold og tjenester håber selskaberne på at kunne konkurrere på andre parametre end den traditionelle samtale-pris.
MySpace indgik således for en måneds tid siden en aftale med USA's største operatør, Cingular, der giver MySpace-kunder ret til at se og skrive i egne profiler samt sende billeder og beskeder over telefonen.
Men der vil potentielt kunne opstå problemer i afklaringen af, hvordan omsætningen skal fordeles mellem operatører, teleselskaber og medieselskaber.
- Den mobile forretningsmodel er på vej til at blive mere flydende, siger Chris DeWolfe, som er medstifter og chef for MySpace, til Financial Times.
Han påpeger, at forretningsmodellerne vil skifte fra selskab til selskab, fra land til land og så videre.
- Nogle vil have reklamebaserede applikationer, og andre vil kræve et månedligt abonnement, mens andre igen vil opkræve betaling for den mængde, som folk downloader, siger han.
Sammensmeltning af mobiltelefon og net
Også i Danmark ser man et stadig større mobilsalg fra medieselskaberne.
Nordens største mediekoncern, Egmont, har længe været på markedet. Men selskabet ønsker ikke at sælge blindt ud af ringetoner og mobil-logoer.
- Konkurrencen inden for for eksempelvis ringetoner er alt for hård. Samtidigt har vi nogle etiske regler, som vi ikke ønsker at gå på kompromis med. Men vi har i forvejen stærke brands. Og dem ønsker vi at styrke ved at tilbyde mobilt indhold, siger Per Fisker, udviklingschef, Egmont Serieforlaget.
Han peger på, at Egmont Serieforlaget især fokuserer på, at det mobile indhold helst skal smelte sammen med både forlagets produktportefølje og ikke mindst selskabets hjemmesider.
- Der er ingen tvivl om, at medierne smelter sammen. Og vi kan bruge mobiltelefonen til eksempelvis, at vores brugere køber sig til flere services eller rettigheder online, siger Per Fisker.