Artikel top billede

Menneskeansigter i computerspil om få år

Computerspils-figurer kan snart udvikle sig til at være så naturtro, at det kan være svært at se forskel fra et virkeligt menneske. Det åbner for helt nye fortælleformer, siger computerspilslegenden Ian Livingstone.

Glad. Ked. Stolt. Eller krigerisk.

Snart vil det være muligt at gengive et menneskeansigt fotorealistisk præcist i computerspil, hvilket ikke har været muligt indtil videre.

Det udtaler computerspilsudviklere til bbc.co.uk.

Producer David Kunkler for Obsidian Entertainment, der har spillene Aliens og Star Wars Knights på samvittigheden, finder de nuværende spil realistiske, men alligevel kunstige at se på.

”Giv os et år eller to, så vil det være muligt at lukke gabet mellem det digitale og realistiske,” siger David Kunkler til BBC.

Få følelserne frem

Springet fra Pacmans smilende osteansigt til at få fuldt ud troværdige computerspilskarakterer har længe været blandt udviklernes vådeste fantasier.

Men motion-capture metoder, hvor computeraflæsninger af sensorer, der registrerer en levende skuespillers bevægelser, er på vej til at forløse computerspilbranchen.

Og det vil ifølge David Kunkler ikke vare længe før, det kan gøres til perfektion.

”Udviklere bruger allerede motion capture rigtig godt, hvor de får ansigtsbevægelserne fuldstændig korrekt med både de bevægende øjne, de små fordybninger i huden og hovedryst. Der kan få fange en spiller til at tro, at vedkommende kigger på en skuespiller, og på den måde få følelsesmæssigt indhold ind i spillene,” siger han til BBC.

Og hvis projektet med at narre spillerne til at tro de kigger på skuespillere, så er mulighederne ifølge computerspilspils-legenden Ian Livingstone uendelige.

”Hvis vi kan spille på folks følelser ved at få dem til at grine, skrige eller græde. Derfor vil Hollywood-elementer blive inddraget i den næste generation af konsoler,” siger han til BBC.

Ian Livingstone er producer hos spilfirmaet Eidos. Firmaet stod blandt andet bag Tomb Raider serien, der senere blev filmatiseret med Angelina Jolie i hovedrollen.

Måske findes hun i perfekt digital form om et år eller to.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis