Glad. Ked. Stolt. Eller krigerisk.
Snart vil det være muligt at gengive et menneskeansigt fotorealistisk præcist i computerspil, hvilket ikke har været muligt indtil videre.
Det udtaler computerspilsudviklere til bbc.co.uk.
Producer David Kunkler for Obsidian Entertainment, der har spillene Aliens og Star Wars Knights på samvittigheden, finder de nuværende spil realistiske, men alligevel kunstige at se på.
”Giv os et år eller to, så vil det være muligt at lukke gabet mellem det digitale og realistiske,” siger David Kunkler til BBC.
Få følelserne frem
Springet fra Pacmans smilende osteansigt til at få fuldt ud troværdige computerspilskarakterer har længe været blandt udviklernes vådeste fantasier.
Men motion-capture metoder, hvor computeraflæsninger af sensorer, der registrerer en levende skuespillers bevægelser, er på vej til at forløse computerspilbranchen.
Og det vil ifølge David Kunkler ikke vare længe før, det kan gøres til perfektion.
”Udviklere bruger allerede motion capture rigtig godt, hvor de får ansigtsbevægelserne fuldstændig korrekt med både de bevægende øjne, de små fordybninger i huden og hovedryst. Der kan få fange en spiller til at tro, at vedkommende kigger på en skuespiller, og på den måde få følelsesmæssigt indhold ind i spillene,” siger han til BBC.
Og hvis projektet med at narre spillerne til at tro de kigger på skuespillere, så er mulighederne ifølge computerspilspils-legenden Ian Livingstone uendelige.
”Hvis vi kan spille på folks følelser ved at få dem til at grine, skrige eller græde. Derfor vil Hollywood-elementer blive inddraget i den næste generation af konsoler,” siger han til BBC.
Ian Livingstone er producer hos spilfirmaet Eidos. Firmaet stod blandt andet bag Tomb Raider serien, der senere blev filmatiseret med Angelina Jolie i hovedrollen.
Måske findes hun i perfekt digital form om et år eller to.