Artikel top billede

Menneskeansigter i computerspil om få år

Computerspils-figurer kan snart udvikle sig til at være så naturtro, at det kan være svært at se forskel fra et virkeligt menneske. Det åbner for helt nye fortælleformer, siger computerspilslegenden Ian Livingstone.

Glad. Ked. Stolt. Eller krigerisk.

Snart vil det være muligt at gengive et menneskeansigt fotorealistisk præcist i computerspil, hvilket ikke har været muligt indtil videre.

Det udtaler computerspilsudviklere til bbc.co.uk.

Producer David Kunkler for Obsidian Entertainment, der har spillene Aliens og Star Wars Knights på samvittigheden, finder de nuværende spil realistiske, men alligevel kunstige at se på.

”Giv os et år eller to, så vil det være muligt at lukke gabet mellem det digitale og realistiske,” siger David Kunkler til BBC.

Få følelserne frem

Springet fra Pacmans smilende osteansigt til at få fuldt ud troværdige computerspilskarakterer har længe været blandt udviklernes vådeste fantasier.

Men motion-capture metoder, hvor computeraflæsninger af sensorer, der registrerer en levende skuespillers bevægelser, er på vej til at forløse computerspilbranchen.

Og det vil ifølge David Kunkler ikke vare længe før, det kan gøres til perfektion.

”Udviklere bruger allerede motion capture rigtig godt, hvor de får ansigtsbevægelserne fuldstændig korrekt med både de bevægende øjne, de små fordybninger i huden og hovedryst. Der kan få fange en spiller til at tro, at vedkommende kigger på en skuespiller, og på den måde få følelsesmæssigt indhold ind i spillene,” siger han til BBC.

Og hvis projektet med at narre spillerne til at tro de kigger på skuespillere, så er mulighederne ifølge computerspilspils-legenden Ian Livingstone uendelige.

”Hvis vi kan spille på folks følelser ved at få dem til at grine, skrige eller græde. Derfor vil Hollywood-elementer blive inddraget i den næste generation af konsoler,” siger han til BBC.

Ian Livingstone er producer hos spilfirmaet Eidos. Firmaet stod blandt andet bag Tomb Raider serien, der senere blev filmatiseret med Angelina Jolie i hovedrollen.

Måske findes hun i perfekt digital form om et år eller to.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere