Apple har fornylig introduceret sin nye iPhone, som er en mobiltelefon og en iPod mediaplayer – ifølge selskabet selv er det en “banebrydende kommunikationsenhed til internettet”.
Så spørgsmålet er, om iPhone virkelig vil fremskynde mobilt internet-forbrug på en måde ingen andre har gjort før?
Man må først og fremmest erkende, at brugen af mobilt internet stadig ikke har levet op til de forventninger leverandørerne har haft, selvom vi i Danmark er langt fremme.
Brugerfladen for ringe
Der er flere grunde til, at forventningerne til mobilt internet er ikke er blevet opfyldt.
Først og fremmest er brugerfladen på mobile enheder ikke god.
Dette har givet anledning til flere slagsmål mellem operatører og mobiltelefonproducenter om, hvem der egentlig har skylden.
Dernæst er manglen på båndbredde og stabiliteten af linjen stadig en barriere, der skræmmer mange potentielle kunder og irriterer eksisterende brugere.
Endelig er omkostningerne ved mobildata-kommunikation for høje og forbrugstakserede, hvor mange brugere er vant til frit forbrug fra deres pc-bredbåndsforbindelse ved en fast månedlig betaling.
Hvis Apple skal drive det mobile internet, bliver virksomheden nødt til at komme med en samlet pakke, der tager højde for ovennævnte problemer.
Dobbelt så stort
På brugerfladen overgår iPhone dog de fleste nuværende håndsæt.
Det berøringsfølsome display er dobbelt så stort som sammenlignelige smartphones som for eksempel en Treo (Palm) eller en BlackBerry, hvilket betyder, at displayet er stort nok til at vise standard-websider med en opløsning på 320 pixels.
Under alle omstændigheder vil produktets design, software-integration og Apples brand alene være nok til at overbevise visse brugere.
De præinstallerede applikationer komplementerer brugerfladen og de smarte features.
Den vigtigste applikation set fra et strategisk synspunkt er måske Google Maps, da IDC forventer, at navigation vil være en central applikation i mobilverdenen.
Google Maps, som er en service på linje med Krak.dk, giver mulighed for kørselsvejledning, forretningsvejviser og kortbaseret kald.
Som søgemaskine bruges både Yahoo! Og Google. For e-mails suppporterer iPhone de flere POP3- og IMAP-løsninger.
Ikke synderligt lang tid
Brugere kan browse, snakke og se videoer i op til fem timer, før det er nødvendigt med en genopladning.
Det er ikke synderlig lang tid for højtforbrugende kunder, specielt ikke fordi det lader til, at brugeren ikke selv kan skifte batteriet.
Det er uvist, vornår iPhone lanceres i Danmark, til hvilken pris og hvilke operatører, der bliver de foretrukne partnere.
Det forventes dog, at Apple vil gå efter high-end markedet, hvilket selvfølgelig kan afskrække almindelige brugere, hvis prissætningen afspejler dette.
Så vil iPhone revolutionere mobilt internet? Sandsynligvis ikke, da den ikke forventes at nå en kritisk masse til at påvirke markedet i nævneværdig grad inden for den nærmeste fremtid.
Hertil skal lægges, at iPhone pt. ikke understøtter 3G, hvilket i sig selv måske er den alvorligste barriere. Partnere som Google vil selvfølgelig drage nytte af den øgede trafik og muligheder for specialiseret indhold og reklame til dette medie.
Det bliver dog spændende at følge iPhones videre færd i takt med, at konkurrenterne reagerer og iPhones egen produktlinje øges og udvikles.
Brian Troelsen, chefanalytiker, IDC Nordic
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.