Innovation er ikke lig med revolution

Klumme: Det er ofte de store innovations-projekter, der trækkes frem i lyset. Og det er synd. For de små innovationsprojekter kræver ikke ret meget energi, og de skal have en chance.

Artikel top billede

Når man arbejder med innovation, er det meget ofte de helt store innovative ideer og koncepter, der trækkes frem i lyset.

Det er naturligvis altid spændende at høre om disse fantastiske historier, men i min verden sker noget af det mest utrolige innovationsarbejde faktisk i det små.

Derfor vil jeg opfordre til, at vi i det igangværende “innovationshype” er påpasselige med ikke kun at fokusere på de store banebrydende tanker, men også husker at kigge efter de små.

Elsker resultater

Jeg kan selv godt lide at sætte målet højt, men omvendt elsker jeg også resultater – og det er præcis det dilemma, man som innovationssnedker næsten med sikkerhed kommer i på et eller andet tidspunkt.

De store og meget synlige historier indebærer nemlig ofte en ekstremt langvarig – og til tider ørkesløs – vandring.

Et eksempel er Dyson-støvsugeren, som har en meget lang historik. Men da resultatet endelig kom, vendte det op og ned på hele støvsugermarkedet.

Generelt kan man sige, at jo større potentiale for omvæltning, en ny ide eller et nyt koncept har – desto større er sandsynligheden for en lang og trang fødsel.

Hvorfor så det? Jo i virkeligheden er de fleste mennesker vanedyr i et eller andet omfang.

Modstand mod nye ideer

Det betyder, at vi som regel har en vis modstand mod nye ideer, vi kun vanskeligt forstår.

Min oplevelse er, at de fleste mennesker har en vis “innovationstolerance.

Hos nogle få er denne meget stor, og disse mennesker kan godt forholde sig til meget “revolutionerende” ideer. Hos hovedparten er den betydeligt mindre.

I praksis betyder dette forhold, at det er de færreste mennesker, der som udgangspunkt vil kunne se perspektiverne, når man prøver at introducere helt nye og revolutionerende ideer.

Og det påvirker selvsagt tempoet og resultaterne.

Jeg kender omvendt utallige små innovative tiltag, som næsten har “implementeret” sig selv og har givet umiddelbar værdi.

Skaber mindre værdi

Mange af disse små tiltag skaber naturligvis forholdsmæssigt mindre værdi end de helt store banebrydende idéer, men til gengæld er omkostningerne til realisering og virkeliggørelse væsentligt lavere.

Og når man ser på dem i et organisationsperspektiv kan de være meget befordrende for innovationslysten, fordi de:

• Ikke udfordrer innovationstolerancen så meget.
• Har en større udbredelses­hastighed.
• Skaber et hurtigere og mere synligt resultat.
• Ofte vise sig at være mere værdifulde end
umiddelbart forventet, fordi der er plads til
mange af dem.

Kræver ikke meget energi

I bund og grund kræver de små innovationsprojekter ikke ret meget energi.

Og er der tilstrækkelig mange af dem, skaber det en positiv spiral, hvor hele organisationens fokus på innovation skærpes, hvor innovationstolerancen vokser, og hvor chancerne for at finde og realisere “den store innovation” øges.

Kigger man på nogle af tidens mest succesfulde virksomheder som eksempelvis Google, er det kendetegnende, at de er villige til at lade den lille innovation få en chance.

Der findes selvfølgelig også enkelte eksempler på innovative ideer, som umiddelbart er epokegørende uden at udfordre innovationstolerancen.

De er bare i klart mindretal, og chancen for at ramme “guldåren” er lille. Hvis man derimod udvider søgningen til både at omfatte guld- og sølvårerne, så er chancen for gevinst ulig meget større.

Moralen kunne derfor være, at man ikke altid kun skal fokusere på at skabe det revolutionerende.

Ofte ligger den umiddelbare værdi i det, der “bare” er innovation og ikke revolution.

Kenny Munck er innovationsdirektør i EDB Gruppen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Softwareudvikler til PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Lindhardt og Ringhof Forlag

    Data Engineer

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil