Artikel top billede

Innovation er ikke lig med revolution

Klumme: Det er ofte de store innovations-projekter, der trækkes frem i lyset. Og det er synd. For de små innovationsprojekter kræver ikke ret meget energi, og de skal have en chance.

Når man arbejder med innovation, er det meget ofte de helt store innovative ideer og koncepter, der trækkes frem i lyset.

Det er naturligvis altid spændende at høre om disse fantastiske historier, men i min verden sker noget af det mest utrolige innovationsarbejde faktisk i det små.

Derfor vil jeg opfordre til, at vi i det igangværende “innovationshype” er påpasselige med ikke kun at fokusere på de store banebrydende tanker, men også husker at kigge efter de små.

Elsker resultater

Jeg kan selv godt lide at sætte målet højt, men omvendt elsker jeg også resultater – og det er præcis det dilemma, man som innovationssnedker næsten med sikkerhed kommer i på et eller andet tidspunkt.

De store og meget synlige historier indebærer nemlig ofte en ekstremt langvarig – og til tider ørkesløs – vandring.

Et eksempel er Dyson-støvsugeren, som har en meget lang historik. Men da resultatet endelig kom, vendte det op og ned på hele støvsugermarkedet.

Generelt kan man sige, at jo større potentiale for omvæltning, en ny ide eller et nyt koncept har – desto større er sandsynligheden for en lang og trang fødsel.

Hvorfor så det? Jo i virkeligheden er de fleste mennesker vanedyr i et eller andet omfang.

Modstand mod nye ideer

Det betyder, at vi som regel har en vis modstand mod nye ideer, vi kun vanskeligt forstår.

Min oplevelse er, at de fleste mennesker har en vis “innovationstolerance.

Hos nogle få er denne meget stor, og disse mennesker kan godt forholde sig til meget “revolutionerende” ideer. Hos hovedparten er den betydeligt mindre.

I praksis betyder dette forhold, at det er de færreste mennesker, der som udgangspunkt vil kunne se perspektiverne, når man prøver at introducere helt nye og revolutionerende ideer.

Og det påvirker selvsagt tempoet og resultaterne.

Jeg kender omvendt utallige små innovative tiltag, som næsten har “implementeret” sig selv og har givet umiddelbar værdi.

Skaber mindre værdi

Mange af disse små tiltag skaber naturligvis forholdsmæssigt mindre værdi end de helt store banebrydende idéer, men til gengæld er omkostningerne til realisering og virkeliggørelse væsentligt lavere.

Og når man ser på dem i et organisationsperspektiv kan de være meget befordrende for innovationslysten, fordi de:

• Ikke udfordrer innovationstolerancen så meget.
• Har en større udbredelses­hastighed.
• Skaber et hurtigere og mere synligt resultat.
• Ofte vise sig at være mere værdifulde end
umiddelbart forventet, fordi der er plads til
mange af dem.

Kræver ikke meget energi

I bund og grund kræver de små innovationsprojekter ikke ret meget energi.

Og er der tilstrækkelig mange af dem, skaber det en positiv spiral, hvor hele organisationens fokus på innovation skærpes, hvor innovationstolerancen vokser, og hvor chancerne for at finde og realisere “den store innovation” øges.

Kigger man på nogle af tidens mest succesfulde virksomheder som eksempelvis Google, er det kendetegnende, at de er villige til at lade den lille innovation få en chance.

Der findes selvfølgelig også enkelte eksempler på innovative ideer, som umiddelbart er epokegørende uden at udfordre innovationstolerancen.

De er bare i klart mindretal, og chancen for at ramme “guldåren” er lille. Hvis man derimod udvider søgningen til både at omfatte guld- og sølvårerne, så er chancen for gevinst ulig meget større.

Moralen kunne derfor være, at man ikke altid kun skal fokusere på at skabe det revolutionerende.

Ofte ligger den umiddelbare værdi i det, der “bare” er innovation og ikke revolution.

Kenny Munck er innovationsdirektør i EDB Gruppen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere