Artikel top billede

Kan Otto Larsen styre EPJ ud af dødvandet?

Otto Larsen skal som ny EPJ-direktør føre et utal af parter sammen i et projekt, der blot de seneste fire år har kostet skatteyderne mere end to milliarder kroner. Har han en chance?

En redningsbåd er sat i vandet med det formål at hive EPJ-supertankeren på ret kurs. I redningsbåden sidder skibets nye kaptajn, som i første omgang har fået til at opgave at regne ud, hvor skibet bør sejle hen og derefter at få besætningen til at makke ret.

Ansvaret for en af Danmarkshistoriens største og dyreste it-opgaver ligger ved den nyudnævnte EPJ-direktør Otto Larsen.

Han skal skabe mere sammenhæng i de mange forskellige projekter, som i dag udgør elektroniske patientjournaler i Danmark. Kaptajnens besætning er mere end 70.000 ansatte på sygehusene – skibet har kostet mere end to milliarder kroner.

Målsætningen: Bedre og mere sikker behandling til millioner af patienter i det danske sundhedssystem.

Umiddelbart kan Otto Larsen se ud som et snedigt valg til posten. Med 20 år som administrerende direktør i Amtsrådsforeningen kender Otto Larsen både det politiske spil og de praktiske realiteter i den danske sundhedssektor.

Han kender regionerne indefra og vil kunne manøvrere i et miljø, hvor de forskellige inter­essekonflikter har overlevet, selv om amterne lukkede til nytår.

Central figur

På den anden side har Otto Larsen selv været en central figur i de amter, som ikke har løftet opgaven tilfredsstillende.

Arbejdet med EPJ strækker sig tilbage til midten af 90’erne, hvor Sundhedsministeriet lavede en handlingsplan, som skulle fremme udviklingen af elektroniske journaler.

Men indtil nytår stod amterne hver for sig for udviklingen af EPJ. Det har ført til 14 mere eller mindre forskellige systemer, som kun har indfriet en brøkdel af det forventede potentiale.

Oprindeligt var målsætningen fuld udbredelse af EPJ i 2005. Så blev det 2008. I dag er der ingen, som taler om faste deadlines, og nu skal en central organisation definere rammerne og strømline indsatsen.

Kompleksiteten gør Otto Larsens erfaringer helt afgørende, når han som direktør for den nyoprettede nationale EPJ-organisation skal have samling på et kaos af interessenter og udstikke en fælles retning mod en national EPJ-platform.

Regionerne, regeringen, kommunerne og fagfolkene. Alle har en holdning. Apotekere, praktiserende læger og specialister. De har alle brug for systemerne. Samtidig er Folketingets politikere klar til at stikke halen mellem benene ved den mindste fært af fare for privatliv og persondata.

Hurtig afklaring

En iagttager, der følger EPJ-udviklingen tæt, er tidligere Danica-direktør Erik Bonnerup, som tidligere har været meget kritisk over for amternes håndtering af problemerne.

Erik Bonnerup har stået i spidsen for en større undersøgelse af problemerne i offentlige it-projekter for nogle år siden. Han mener, at det altafgørende for Otto Larsens succes er en hurtig og meget håndfast udmelding til regionerne.

Otto Larsen har meldt tre ting ud i forbindelse med ansættelsen: Han ønsker en hurtig afklaring, så regionerne kan komme videre med de nuværende systemer. Han vil fokusere på et stærkt samarbejde på tværs af stat, amt, kommuner og de mange interessenter.

Et samarbejde, som skal føre til enighed om hvilke systemer, der skal være ens og hvilke standarder, der skal overholdes på længere sigt.

Eksperter vurderer

Søren Vingtoft fra konsulentfirmaet Mediq og projektleder for EPJ-observatoriet har fulgt udviklingen af EPJ i mange år. Han betegner Otto Larsens første udmeldinger som afdæmpede.

“Det lyder ikke, som om der kommer drastiske ændringer, men justeringer i første omgang,” siger Søren Vingtoft, som tilføjer, at udfordringer først kommer, når detaljerne i standarderne skal på plads.

Professor Carsten Greve fra Copenhagen Business School er ekspert i offentlig ledelse. Han forklarer, at forandringsledelse ofte kræver en skarpere udmelding fra lederen. Men EPJ er så komplekst, at det ikke kan lade sig gøre.

“Det er et projekt med stor prestige og mange interessenter, så der er en stor risiko for at komme til at love for meget,” siger Carsten Greve og tilføjer, at målsætningerne selvfølgelig skal være på plads:

“Det drejer sig om at manøvrere på de indre linjer.”
Nødbremsen

Og interessenterne ­– især regionerne – har ventet utålmodigt på en udmelding i et år.

“Der er ingen tvivl om, at vi står og skraber i kulissen for at komme i gang med at få udmøntet de ting, som har ligget stille fordi ministeren fik en fiks idé,” siger Orla Hav (S), formand for Danske Regioners sundhedsudvalg og regionsrådsformand i Nordjylland.

EPJ sat på pause

Region Nordjylland trak i nødbremsen sidste år, da den nationale EPJ-platform blev annonceret af Lars Løkke Rasmussen.

Dorte Stigaard, direktør for it og kommunikation i regionen, forklarer, at man havde forventet en hurtig udmelding. I dag ser hun en klar fordel i, at Otto Larsen nu har fået direktørstillingen. Han kender regionerne indefra.

Til gengæld ser hun én meget væsentlig udfordring for Otto Larsen:

“Det er vigtigt, at han trækker en streg i sandet, så han ikke betragtes som regionernes mand. Han skal hæve sig over de mange parter,” siger hun og tilføjer, at hun mener, at Otto Larsen har en god chance for at føre EPJ-projektet videre, hvis han spiller sine kort rigtigt.

Samtidig med Otto Larsen tiltræder en ny administrerende direktør i Sundhedsstyrelsen. Den administrerende direktør Jesper Fisker er hentet fra en stilling som sundhedsdirektør i Københavns Kommune.

Dertil kommer formanden for EPJ-organisationens bestyrelse, Ib Valsborg, som tidligere har været departementschef i Indenrigs- og sundhedsministeriet.

Alt i alt en alsidig og ikke mindst erfaren trio.

Det kan vise sig at blive altafgørende for at nå i mål med en fælles national EPJ-platform.

Læs mere om Otto Larsen og EPJ i den trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere