Wannakey læner sig op ad en børs-fiasko

Det halvandet år gamle it-selskab Wannakey erkender, at optakten til firmaets børsintroduktion har været en katastrofe. To dage før tegningen slutter, har selskabet blot solgt fire procent af de udbudte aktier..

Halvvejs gennem børsintroduktionen til minibørsen First North har det halvandet år gamle it-selskab Wannakey solgt bare fire procent af de udbudte aktier.

"Vi har slet ikke forstået at gøre os synlige overfor omverdenen," siger Kim Andersen, bestyrelsesmedlem i Wannakey og administrerende direktør for moderselskabets Danfort.

15 millioner garanteret

Børsintroduktionen er garanteret af eksterne investorer i et omfang, så Wannakey er sikker på at få afsat halvdelen af de udbudte aktier svarende til 15 millioner kroner.

Wannakey er en softwarevirksomhed, som har udviklet en ny platform til salg, markedsføring og distribution af digitale produkter.

Bestyrelsen er stadig overbevist om, at produktet - en slags digital markedsplads - har sin berettigelse, men indrømmer, at det ser ud til, at selskabet muligvis er i gang med danmarkshistoriens største fiasko i forbindelse med børsintroduktionen.

"Vi har ellers nøje gjort, hvad vores rådgivere har anbefalet, men det har tydeligvis ikke været nok," siger Kim Andersen.

Går slet ikke som planlagt

Selskabet har annonceret blandt andet via bannerannoncer i flere store dagblade, men det at få gjort selskabet kendt i den brede offentlighed "går slet ikke som planlagt."

"Vi må bare erkende, at vi ikke har formået hverken at gøre budskabet synligt eller forståeligt for børsmarkedet, og det er en skam, fordi vi i bestyrelsen er overbevist om, at produktet fortjener stor succes," siger Kim Andersen.

Wannakey udbyder aktierne til handel på First North, og tegningen slutter på torsdag den 29. marts. Det betyder, at Wannakey har blot to dage til at sælge 96 procent af de udbudte aktier.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S