Skyder EU forbi målet med Apple-sag?

ComputerViews: EU-Kommissionen vil have undersøgt, om Apple bryder loven, når man som dansker ikke kan købe musik i andre europæiske afdelinger af iTunes Store. Har kommissionen helt misforstået, hvordan tingene hænger sammen?

ComputerViews: Europa-Kommissionen har fået øjnene op for it-giganten Apples digitale musikbutik, iTunes Store.

Det strider nemlig imod et af Unionens grundprincipper, varernes frie bevægelse, når Apples musikbutikker er begrænset til et enkelt land.

Det betyder, at danskere ikke kan købe musik i de europæiske butikker, der betaler med euro, og hvor prisen er lavere.

Men er Apple nu også den rigtige syndebuk?

På pladselskabernes nåde

Apples iTunes Store lever nemlig på pladeselskabernes nåde.

Og selv om virksomheden sandsynligvis også selv har lukreret på at have vandtætte skotter mellem de forskellige landes musikbutikker, var det sidste ord pladeindustriens.

I 2003 stod Apple nemlig dårligt i forhandlingerne med selskaberne, for uden dem blev der ingen musikbutik.

Et spørgsmål om rettigheder

Hver gang Apple åbner en ny iTunes-butik, er det resultatet af forhandlinger med pladeselskaberne i det enkelte land.

Det er nemlig ikke nødvendigvis det samme selskab, der har rettighederne til en kunstner i hele verden.

Og en kunstener under eksempelvis EMI kan sagtens ejes af Sony i et andet europæisk land.

Det umuliggører en fælles-europæisk musikbutik, for hvem skal have pengene, når en kunstners musik er ejet af flere selskaber?

Yderligere har pladeselskaber for vane, at sælge den samme plade i forskellige versioner alt efter landet, hvor pladen bliver langet over disken.

På den måde kan selskaberne bestemme, hvornår musik er tilgængeligt i de enkelte lande.

En fælles-europæisk butik vil betyde, at selskaberne skal afgive kontrollen over musikken, og gøre den tilgængelig i alle europæsike lande samtidig.

Det vil de næppe. Præcis ligesom filmindustrien næppe opgiver regionskodede DVD-film.

Kontrol over markedet betyder nemlig også, at plade- og filmselskaber selv bestemmer prisen på deres produkter.

Af samme grund er det forbudt for en dansker at købe blandt andet Levis-bukser i en amerikansk netbutik, hvor priserne ellers er markant lavere end i Danmark.

Kommissionen symptombehandler

Sagen mod Apple er endnu et eksempel på at udbredelsen af internettet konstant sætter pres på lovgivninger og distributionsprincipper, der ikke er gearet til det 21. århundrede.

Et lignenden eksempel så vi i sagen mod russiske AllofMP3, der også er blevet forhindret i at sælge musik på tværs af landegrænserne. I hvertfald de danske.

Man kan spørge sig selv, om der ikke blot er tale om symptombehandling, når man angriber distributøren af musik, der blot sælger den på rettighedshaverens præmisser.

Burde EU i virkeligheden tage kampen direkte med pladeselskaberne, og bede dem finde en ny løsning på rettighedsproblemet , istedet for at forlange at forhandlerne gør det?

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S