Google verdens mest magtfulde varemærke

Teknologivaremærker står stærkere og stærkere i brugernes bevidsthed. Søgemaskinen Google er netop blev kåret som det mest magtfulde brand i verden, og teknologiprodukterne er generelt steget med 14 procent i brandingværdi.

Artikel top billede

Søgemaskinen Google kan bryste sig af, at være blevet rangeret som det mest magtfulde varemærke i verden.

Værdien af Google-brandet er 374 millarder kroner værd ifølge den opgørelse, som analyseinstituttet Millward Brown har foretaget.

Google er desuden et af de firmaer, der i det forgangne år har oplevet den største fremgang i kendskabet.

Analysen viser desuden, at andre teknologifirmaer også rangerer højt. Således kan man finde Microsoft på en tredjeplads efter General Electric. På en fjerdeplads ligger den tidligere brand-konge Coca Cola.

China Mobile er med

Blandt de første tyve firmaer på listen finder man desuden China Mobile, IBM, Nokia, HP og Apple.

Undersøgelsen er baseret på interviews og spørgeskemaer af mere end en million mennesker, der er blevet spurgt om kendskabet til 39.000 forskellige varemærker.

For alle teknologi-mærkerne gælder det, at brandværdien er steget med 14 procent.

Google på førstepladsen er højdespringeren med en fremgang på hele 77 procent i stigning på brandværdien. Microsoft på tredjepladsen går 11 procent ned.

Samlet ligger teknologi-kategorien kun på femtepladsen over fremgang i kendskabet til varemærkerne, hvor blandt andet fast food og luksusvarer ligger foran.

Konvergens er nøgleordet

Rapporten fra Millward Brown fremhæver konvergens i teknologiprodukter som en af de mest fremtrædende trends.

Ifølge analytikerne er der især Apples bud på en mobiltelefon, iPhone, der skaber forventninger om et endnu stærkere varemærke.

Også Nokias mobile computere har udbredt kendskabet til den finske producent.

Men også på business-to-business markedet står konvergens stærkt.

Det ses mest tydeligt i SAP. IBM og Oracle's produkter, der overlapper hinanden på kryds og tværs. Alle tre firmaer er at finde inden for top 30-listen.

Læs mere om hvad et attraktivt varemærke betyder for Google i fredagens trykte udgave af Computerworld.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Iver har pr. 1. september 2025 ansat Marie Windekilde som Head of Cybersecurity Advisory. Hun skal især beskæftige sig med ledelse af konsulenter inden for cybersikkerhed. Hun kommer fra en stilling som Chief of Branch hos Forsvarets Efterretningstjeneste. Hun har tidligere beskæftiget sig med sikkerhed i forsvaret i mange år. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S