Borger.dk kræver fiktive personer til udviklingen

Portalen borger.dk er afhængig af 12 fiktive arketyper for at servicere borgerne bedst muligt i fire kommende selvbetjeningsløsninger. På længere sigt kan borger.dk få udvidet person-galleriet.

Den offentlige borgerportal borger.dk står over for at skulle lancere de første personaliserede selvbetjeningsløsninger på Min Side, og folkene bag sitet ønsker at tage hensyn på borgerne så tidligt som muligt i it-udviklingen.

Derfor kræver Den Digitale Taskforce, at Mit borger.dk bliver udviklet ved hjælp af fiktive arketyper - såkaldte personaer.

"Vores krav skal ses i lyset af, at vi ønsker en bedre borgerservice med udgangspunkt i brugernes behov. Og sammen med data fra de ansvarlige serviceområder, så er vedvarende brug og en løbende udbygning af vores persona-galleri vejen frem," siger fuldmægtig Mette Margrethe Elf fra Den Digitale Taskforce.

Borger.dk er allerede udviklet på baggrund af personaer, der er bygget op af indsamlede data fra forskellige brugerundersøgelser herunder spørgeskemaer, usability-tests, interviews og antropologiske feltundersøgelser såsom observationer.

Persona-metoden vinder indpas
Brugen af personaer i udviklingsarbejdet er en forholdsvis ny metode, der vinder indpas flere steder.

Metoden går ud på at indsamle så mange oplysninger fra målgruppen som muligt, og ud fra disse data bygge arketypiske målgruppemedlemmer med specielle karakteristika, som udviklingerne skal kunne tilfredsstille med it-løsningerne.

Blandt andre benytter it-giganten Microsoft gerne over 60 personaer til både privatbrugerorienterede systemer som Windows Vista og forretningsorienterede systemer som Windows Server System.

Skal kombineres
Indtil videre har borger.dk i samarbejde med it-konsulentfirmaet Creuna fået produceret 12 personaer, der tilsammen skal udgøre målgruppen for brugerne på borger.dk.

"Måske når vi op på 30 eller 50 personaer, inden vi er færdige med alle serviceområder, for brugernes behov og karakteristika – det vil sige datagrundlaget – og vores serviceydelser ændrer sig jo hele tiden. Og så må vi udvikle og opdatere personaer derefter," forklarer Mette Margrethe Elf.

I 2008 skal der lanceres fire personaliserede løsninger på Min Side, hvor borgerne via login kan følge med i transaktioner og kommunikation med det offentlige.

Mine Penge, Min Pension, Min Bolig og Mine Børn er de første løsninger, der skal opbygges via personaer.

Dog vil serviceområderne også blive bygget ud fra kompetencer og undersøgelser hos de ansvarlige serviceområder.

"For eksempel kan Socialministeriet give vores personaer mere relevans i forhold til pensionsforhold på Min Pension-løsningen, fordi ministeriet har et solidt kendskab til, hvad borgene typisk spørger om," forklarer Mette Margrethe Elf.

Skal have tvivlerne med
En af de rapporter, der med sikkerhed vil danne grundlag for udvidelsen af persona-galleriet, er IT- og Telestyrelsens rapport, der konkluderer, at 40 procent af danskerne er it-analfabeter.

"Det er klart, at den slags tal vil vi tage til indtægt, når vi designer vores løsninger. Mange af de 40 procent tvivler måske bare på, hvordan it kan forbedre deres dagligdag. Og det kan vi måske råde bod på med brugervenlige løsninger, hvor der også er taget hensyn til de svagestes behov," fortæller Mette Margrethe Elf.

Allerede nu har borger.dk personaer, der ikke benytter sig af it for at have en bredere forståelse for danskernes it-kompetencer og -behov.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
IBM kommer med kortfattet kommentar: "Vi påtænker at nedlægge cirka 90 stillinger"
IBM bekræfter nu, at selskabet internt har annonceret, at det vil nedlægge omkring 90 stillinger. Den amerikanske virksomhed forsøger at nedbringe antallet af stillinger, lyder det.
Computerworld
Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget
Danmark skal i den grad op i gear, hvis ikke vi skal køres helt bag ad dansen af Kina, lyder det fra bekymrede danske techfolk efter besøg i Kina.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.