Den europæiske spilindustri i sit livs krise

Nordic Game 2007: Fremtiden synes håbløs for den europæiske computerspilsindustri, mener formanden for den europæiske brancheorganisation. Hverken EU eller medlemslandenes regeringer forstår oplevelsesøkonomien, som computerspilsindustrien er en del af. Mangel på vovemod og talent præger også branchen, mener Fred Hasson.

Artikel top billede

”Hele branchen er på vej ned i toilettet som pis efter en øl i baren.”

Så brutal lyder dommen fra Fred Hasson, direktør for den britiske brancheorganisation for producenter af computerspil, TIGA, og formand for den europæiske paraplyorganisation EGDF. Den europæiske organisation spænder over 11 lande, 500 selskaber og godt 17.000 ansatte.

Mens den gråhårede brite ikke vil være ved, at hans karakteristik af situationen synes trøstesløs, så vil han godt gå med til, at han tegner et hårdt billede af verden for europæiske computerspil lige nu.

Fatter ikke branchens behov

Et af de problemer, som den europæiske branche slås med er efter hans mening, at hverken embedsmænd eller politikere fatter meget af branchens behov.

”De er bare forvirrede og har været bureaukrater så længe, at de fatter meget andet. De ved ikke en gang, hvad et computerspil er,” siger Fred Hasson.

Og dette er en af årsagerne til, at ikke bare England men også resten af Europa halter langt efter Canada, Sydkorea og USA. Mens det er åbenlyst, at beslutningstagerne i Sydkorea og dele af Canada målrettet støtter den digitale oplevelsesøkonomi, så er det efter hans mening en myte, at spilindustrien i USA lever i et frit marked uden støtte fra det offentlige.

”Hvis man kratter lidt i overfladen finder man det samme som i Montreal,” siger Fred Hasson.

Ved siden af omverdenens manglende forståelse revser han også selve branchen for uprofessionalisme og mangel på vovemod. Selv om han fortrinsvis peger på sine erfaringer fra England, peger han på, at han ikke har grund til at tro billedet er mere optimistisk andre steder i Europa.

Mangel på profesionel tilgang

Manglen på en professionel tilgang til faget finder man selv hos store producenter, mener han. I hans verdensbillede er det uhyre sjældent, at selskabernes chefer har en ordentlig forståelse for budgetter.

Så hvis det lykkedes at hente de store penge fra investorer, så satser de i stedet sikkert ved at købe sig til licenser til at udvikle spil på allerede kendte varemærker.

”Og det er med til at sætte gang i en nedadgående spiral, hvor de nyskabende og kreative elementer forsvinder,” siger Fred Hasson.

Han mener, at det er afgørende, hvis den europæiske computerspilindustri skal klare sig i fremtiden, at selskaberne begynder at se på kunderne i stedet for at efterligne konkurrenterne.

Trætte af orker

Forbrugerne bliver trætte af at hugge orker ned med sværd i hver eneste computerspil, lyder hans pointe.
”For meget ser ud om den samme grød. Det er nu vi har muligheden for at gøre noget anderledes,” siger Fred Hasson.

I stedet for at gå sammen i stadig større produktionsselskaber, der lige som i Hollywood bare bliver større og mere strømlinede, så bør selskaberne i stedet forsøge at gøre det nye og anderledes med uafhængige produktioner.

”Ingen ejer nettet, så hvorfor ikke satse på at bruge internettet som platform?”

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S